لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۵

شکایت شماری از مالکان آزمایشگاه‌ها از 'انحصاری شدن آزمایش ویروس کرونا'


آرشیف: یک آزمایشگاه ویروس کرونا در افغانستان
آرشیف: یک آزمایشگاه ویروس کرونا در افغانستان

شماری از مالکان آزمایشگاه‌‌ها گفته‌اند که ادارۀ هوانوردی ملکی آزمایش ویروس کرونای مسافران دبی، شارجه و ابوظبی را برای یک آزمایشگاه انحصاری کرده است.

مالکان شماری از آزمایشگاه‌ها امروز (یک‌شنبه، ۱۵ حمل) با تجمع در کمیسیون شکایات ولسی جرگه، از انحصاری‌سازی روند آزمایش ویروس کرونای مسافران شهرهای دوبی، شارجه و ابوظبی شکایت کردند.

محمدهاشم وهاج، یکی از آنان گفت با آن که بیش از ۳۰ آزمایشگاه جواز انجام آزمایش ویروس کرونا را از وزارت صت عامه دریافت کرده‌اند، ادارۀ هوانوردی ملکی آزمایش‌های تنها یک آزمایشگاه را تأیید می‌کند.

او افزود: "هوانوردی مکاتبی نوشته که سکتور سند دادن به دوبی، شارجه و ابوظبی تنها آزمایشگاه سیتی انجام داده می‌تواند و سند دیگر آزمایشگاه‌ها قابل قبول نیست."

در همین حال، کمیسیون شکایات ولسی جرگه گفته که شکایت‌ها را در این مورد بررسی می‌کند.

ولسی جرگه افغانستان
ولسی جرگه افغانستان

شاپور پوپل، عضو این کمیسیون به رادیوی آزادی گفت که در این روند فساد صورت گرفته است و این کمیسیون کارمندان مسئول را هفتۀ آینده فرا می‌خواند.

او افزود: "بررسی ما این را نشان می‌دهد که فساد هم موجود است و معامله هم صورت گرفته و به حق کلینیک‌هایی که اسناد معیاری دارند، ظلم صورت گرفته است."

آقای پوپل افزود که مسئولان وزارت صحت عامه نیز فرا خوانده می‌شوند.

از سوی دیگر، وزارت صحت عامه گفته که فهرست آزمایشگاه‌هایی را که جواز انجام آزمایش ویروس کرونا را دارند، در اختیار ادارۀ هوانوردی قرار داده و بنابر تقاضای دولت امارات متحدۀ عرب و توافقش با ادارۀ هوانوردی، آزمایش ویروس کرونای مسافران شهرهای امارات برای یک آزمایشگاه انحصاری شده است.

آرشیف: یک آزمایشگاه ویروس کرونا در افغانستان
آرشیف: یک آزمایشگاه ویروس کرونا در افغانستان

اما ادارۀ هورنوردی ملکی می‌گوید که به تقاضای دبی، آزمایش کرونای مسافران باید تنها از سوی ۲ آزمایشگاه مورد قبول دبی انجام شود.

محمدنعیم صالحی، سخنگوی این اداره گفت که به باور دولت دبی، دیگر آزمایشگاه‌ها نتایج آزمایش کرونا را جعل می‌کنند و برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا این روند را برای ۲ آزمایشگاه انحصاری کرده است.

او افزود: "قبلاً به ادارۀ هوانوردی ملکی و دولت افغانستان پیشنهاد دادند و گفتند که تست "پی‌سی‌آر" را که برخی آزمایشگاه انجام می‌دهند، تست‌های جعلی را صادر می‌کنند، تست‌های منفی را صادر می‌کنند، در حالی که تست‌شان مثبت است. به همین دلیل، آنها گفتند که دو آزمایشگاه تست‌شان مورد تأیید ما است و این دو آزمایشگاه تست انجام دهند."

به گفتۀ آقای صالحی، مسافران به استثنای مسافران شهرهای امارات می‌توانند که در دیگر آزمایشگاه آزمایش کرونا انجام دهند.

XS
SM
MD
LG