لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۵

یورو ایشیا رویو: آشتی میان طرف‌های درگیر در افغانستان کار آسان نیست


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان

یورو ایشیا رویو در مورد ابتکار صلح ادارۀ جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در بارۀ افغانستان نوشته.

در بخشی از مطلب آمده که تقسیم قدرت بین حکومت افغانستان و طالبان از اصل‌های جنجالی‌ طرح صلح است که با مقاومت دو طرف همراه بوده.

نویسنده گفته که آشتی میان طرف‌های درگیر کلید پایان بخشیدن به جنگ طولانی است اما او گفته که رسیدن به آن کار آسانی نیست.

در ادامه می‌خوانیم که جنگ افغانستان در امریکا دیگر چندان طرفدار ندارد و ادارۀ بایدن به ادامه چنین جنگ بی‌پایان علاقمند نیست.

هنوز در مورد خروج ۲۵۰۰ نیروی امریکایی از افغانستان فیصله نهایی نشده.

بایدن اشاره رسانده که نیروهای امریکایی ممکن است فراتر از ضرب الاجل اول ماه می در افغانستان بمانند. طالبان گفته اند که توافق ماه فبروری ۲۰۲۰ در دوحه باید کاملاً تطبیق شود در غیر آن جنگ در برابر نیروهای خارجی از سرگرفته خواهد شد.

حال قرار است نشستی دیگر در شهر استانبول ترکیه در مورد افغانستان برگزار شود. با وصف پیچ و خم‌های صلح، برخی‌ها امیدوارند که نشست آینده بتواند رهگشای برقراری آتش‌بس باشد.

روزنامه استارز اند استرایپس به اظهارات تازۀ حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان پرداخته.

آقای محب به تازگی در کابل گفت که رئیس جمهور اشرف غنی خود را در انتخابات ریاست جمهوری‌ای زودهنگام نامزد نخواهد کرد، چیزی که او در بخشی از یک برنامه صلح پیشنهاد کرده.

او افزوده بود که در صورت نیاز، اگر ظرف شش ماه باشد یا سه ماه رئیس جمهور غنی آمادۀ برگزاری انتخابات است.

روزنامه، اما، گفته که طالبان چنین طرحی را پیشاپیش رد کرده و گفته اند که بحران روان را بیش از پیش تشدید خواهد کرد.

در ماه مارچ، یک مقام ارشد به رادیو آزادی تأیید کرده بود که رئیس جمهور غنی طرحی را در نشست آینده در ترکیه مطرح می‌کند که مشمول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ظرف شش ماه است. در گزارش‌ها همچنان آمد که این طرح در برابر پیشنهاد‌ واشنگتن به ایجاد حکومت موقت پیش کشیده شده.

استارز اند استرایپس از قول محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نوشته که گفته این گروه هم پیشنهاد صلح واشنگتن را دریافت کرده و مرورش می‌کند.

در مطلب آمده که واشنگتن تلاش دارد تا رئیس جمهور غنی و طالبان برسر برقراری صلح توافق کنند تا زمینه برای خروج ۲۵۰۰ نیروی باقیماندۀ امریکا از افغانستان فراهم شود.

XS
SM
MD
LG