لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۷

ولادیمیر پوتین قانون جنجال برانگیز انتخابات روسیه را امضا کرد


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه

قانون جدید انتخابات روسیه به رئیس جمهور ولادیمیر پوتین اجازه می‌دهد که در صورت برنده شدن در انتخابات تا ۱۵ سال دیگر هم در قدرت باقی بماند.

قانون جدید جنجال برانگیز انتخابات روسیه دیروز ۵ اپریل از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور به امضا رسید.

این قانون جدید به رئیس جمهور پوتین اجازه میدهد تا ۲۰۳۶ میلادی در قدرت باقی بماند و در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری آینده کشورش هم اشتراک کند.

یک دوره ریاست جمهوری در روسیه شش سال است از این‌رو این کشور در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۳۰ شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود.

آرشیف، انتخابات و همه‌پرسی درباره قانون جدید در روسیه
آرشیف، انتخابات و همه‌پرسی درباره قانون جدید در روسیه

قانون قبلی انتخابات روسیه به پوتین رئیس جمهور ۶۸ ساله روسیه که طی بیش از دو دهه گذشته قدرت را در این کشور بدست دارد، اجازه نمی‌داد که بیش از دو بار در سمت ریاست جمهوری بگونه متوالی باقی بماند.

پوتین قبلاً برای حفظ قدرت مجبور شده بود که در انتخابات ۲۰۰۸ میلادی به عنوان صدراعظم روسیه ایفای وظیفه کند و دیمتری مدودوف یکی از متحدان نزدیک و وفادار پوتین به عنوان رئیس جمهور اجرای وظیفه کرد.

اما سال گذشته قانون جدید انتخابات بعد از یک همه‌پرسی به تصویب پارلمان این کشور رسید.

کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه در آن‌زمان گفته بود که نزدیک به ۸۰ درصد از شرکت کننده‌های همه‌پرسی به نفع تغییرات قانون انتخابات رای داده بودند.

اما براساس یک همه‌پرسی که از سوی یک گروه مستقل به نام لوادا انجام شده، ۴۱ درصد روس‌ها نمی‌خواهند که پوتین پس از پایان دوره فعلی ریاست جمهوری‌اش در ۲۰۲۴ در قدرت باقی بماند.

براساس گزارش‌ها محبوبیت رئیس جمهور پوتین اخیراً بخاطر برخی اقدام‌ها کاهش یافته.

براساس گزارش رسانه‌های غربی، بازداشت الکسی ناوالنی منتقد سرسخت کرملین که تظاهرات گسترده را در شهرهای بزرگ روسیه به همراه داشت باعث شده تا از محبوبیت آقای پوتین کاسته شود.

الکسی ناوالنی، منتقد کرملین
الکسی ناوالنی، منتقد کرملین

پولیس روسیه ده‌ها تن از معترضان را بازداشت کرد که منجر به انتقاد شدید نهادهای دفاع از حقوق بشر و کشورهای غرب شد.

ولادیمیر پوتین پیش از این گفته بود که در مورد اشتراک خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ تا هنوز تصمیم نهایی نگرفته اما منتقدان او می‌گویند که وی در این انتخابات سهم خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG