لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۶

ششم اپریل روز جهانی ورزش؛ المپیک افغانستان: ورزش سبب همبستگی اقوام شده است


تماشاچیان کریکت در کندهار
تماشاچیان کریکت در کندهار

امروز ششم اپریل برابر است با روز جهانی ورزش.

مسئولان کمیته ملی المپیک افغانستان ورزش را برای تقویت وحدت ملی اثرگذار می‌دانند و می‌گویند ورزش سبب همبستگی اقوام مختلف در افغانستان شده است.

تماشاچیان با شور و شادی در یک میدان ورزشی در کابل، پایتخت افغانستان جمع شده‌اند و ورزشکار مورد نظر خود را تشویق می‌کنند.

برای آن‌ها زبان، قوم و مذهب مهم نیست، بلکه برای آن‌ها مهم پیروزی افغان‌ها و افغانستان است.

شب دوازدهم فبروری سال ۲۰۱۲ احمدولی هوتک بازیکن مبارزات آزاد در ورزشگاهی در کابل برای مسابقه با لیندرو باربوسا، همتای برازیلی‌اش به لحظه پیروزی نزدیک می‌شود.

احمد ولی هوتک
احمد ولی هوتک

هوتک پیروز می‌شود و صدای «زنده باد افغانستان» تماشاچیان بلند می‌شود.

مانند این مسابقه، ورزش بارها زمینه‌ساز اتحاد مردم افغانستان شده است. وقتی ورزشکاران افغان در برابر ورزشکاران خارجی قرار می‌گیرند، قلب افغان‌ها می‌تپد.

حسین‌بخش صفری ورزشکار مبارزات آزاد روز سه‌شنبه در برابر همتای روسش در مسکو وارد رنگ مسابقه می‌شود.

صفری به رادیو آزادی گفت که با آوردن شادی در میان افغان‌ها به این مسابقه می‌رود.

او می‌گوید: "مسابقه من به تاریخ ششم اپریل در مسکو برگزار می‌شود. حریف من روسی است. من انتظاردعاهای شما را دارم. امیدوارم که بار دیگر بیرق افغانستان را به اهتزاز بیاورم و مصدر خدمت و خوشی برای شما هموطنان عزیز خود شوم."

حسین بخش صفری، پس از پیروزی در یک مسابقه در افغانستان استقبال شد
حسین بخش صفری، پس از پیروزی در یک مسابقه در افغانستان استقبال شد

کمیته ملی المپیک افغانستان، ورزش را برای تقویت وحدت ملی اثرگذار می‌داند.

یونس پوپلزی، منشی عمومی این کمیته به رادیو آزادی گفت: "ورزش سمبول اصلی وحدت ملی است. بهترین نمونه آن روح‌الله نیکپا را می‌توان یاد کرد که از قوم هزاره ما است. اما زمانی که به افغانستان مدال آورد، تمام ملیت‌های برادر استقبال کردند و همه به این پیروزی خوشحال شدند. ما باور داریم که ورزش می‌تواند میان افغانان وحدت و همدلی را به میان آورد."

آقای پوپلزی می‌گوید در سال‌های اخیر ورزش نسبت به هر زمان دیگر رشد کرده و سبب خوشی مردم شده است.

وی می‌گوید ورزش نه تنها سبب همبستگی افغان‌ها بلکه باعث نزدیکی ملت‌ها در سطح جهان شده است.

از ورزش‌های مختلف می‌توان از ورزش کریکت نام برد که در سال‌های اخیر پرچم افغانستان را در سطح دنیا به اهتزاز آورده است.

فرید هوتک، سخنگوی کریکت بورد افغانستان می‌گوید بازیکنان افغان امسال نیز با تیم‌های مختلف جهان رویا روی خواهد کرد.

هوتک گفت: "در مورد مسابقات امسال اگر برای‌تان بگویم، امسال بازیکنان تیم کریکت افغانستان مصروفیت‌های زیاد خواهند داشت، تیم ما با تیم‌های کشورهای مختلف جهان مسابقه دارد، از جمله با پاکستان، استرالیا، ویست‌اندیز، هندوستان روبه‌رو خواهند شد."

فرید هوتک، سخنگوی کریکت بورد افغانستان
فرید هوتک، سخنگوی کریکت بورد افغانستان

آقای هوتک می‌گوید در کنار مسابقات داخلی، تعدادی از میدان‌های ورزشی هم در سال جاری ساخته می‌شود.

در کنار کریکت، فوتبال هم علاقه‌مندان زیاد خود را در بین افغان‌ها دارد و در بخش وحدت ملی میان مردم نقش مثبت را بازی کرده است.

لیگ برتر فوتبال که در آن تیم‌ها از مناطق مختلف کشور با هم مسابقه می‌کنند، هر سال در افغانستان برگزار شده و علاقه‌مندان زیاد دارد.

به تازگی فدارسیون فوتبال افغانستان لیگ قهرمانان را برای انتخاب چهره‌های برتر در کابل و شماری از ولایت‌ها راه اندازی کرده است.

بیشتر افغان‌ها می‌خواهند که مقام‌های حکومت افغانستان توجه بیشتر به روزش داشته باشند. به باور آن‌ها، ورزش سبب همبستگی و همدلی میان افغان‌ها و مایه خوشی مردم می‌شود.

مسابقات لیگ برتر فوتبال افغانستان
مسابقات لیگ برتر فوتبال افغانستان

نوید و منصور ساکنان کابل که از علاقه‌مندان سرسخت ورزش هستند می‌گویند: "در شرایط در کشور ما جنگ جریان دارد، ورزش یگانه وسیله خوشی برای ما شده است، زمانی که قهرمانان ما مدال می‌آورند. ما بسیار خوشحال می‌شویم بدون این که فکر کنیم از کدام قوم و مذهب است."

"در کشور ما همیشه صدای انفجار و انتحار است، اما ورزش مایه خوشی ماست و ما از حکومت می‌خواهیم که ورزش و ورزشکاران را حمایت کند."

به گفته مسئولان کمیته ملی المپیک افغانستان، در حال حاضر ۵۴ فدراسیون رسمی ورزش در چهارچوب کمیته ملی المپیک فعالیت دارند و ورزشکاران مرد و زن مشغول ورزش هستند.

XS
SM
MD
LG