لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۵

اشرف غنی: شاهراه یا دروازه نه، بل یک دریچه به سوی صلح گشوده شده است


محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان
محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان

رئیس جمهور افغانستان می‌گوید یک فرصت نادر تاریخی برای خاتمه جنگ چهار دهه و تحقق صلح در کشور به میان آمده است.

محمد اشرف غنی هنگام تشریح طرح خود برای صلح در یک گردهمایی مقام‌های دولتی در ارگ که ویدیوی آن دیروز (۱۸ حمل) نشر شد گفت که کدام شاهراه یا دروازه نه بلکه یک دریچۀ به سوی صلح گشوده شده است.

او گفت که لازم است تا دولت و ملت افغانستان با تمام تدبیر و تمرکز این دریچه را برای رسیدن به یک صلح پایدار وسیع‌تر کند.

غنی افزود: "برای بار اول است در ۴۲ سال گذشته امکان این وجود دارد که افغانستان از جنگ دوام‌دار، ان‌شاءالله و تعالی به یک صلح پایدار و عادلانه برسد."

رئیس جمهور غنی یک بار دیگر آمادگی خود را برای انتخابات قبل از وقت ابراز داشته ولی گفت که هرگز استعفا و تن به کدام معاهده نمی‌دهد.

اشرف غنی می‌گوید: "هیچ کسی این فکر را نکند که زعامت افغانستان، معاون صاحب اول رئیس جمهور، معاون دوم رئیس جمهور و رئیس جمهور منتخب‌تان استعفا می‌کند یا تن به یک معاهدۀ ننگین می‌دهد."

رئیس جمهور غنی گفت انتخابات منبع مشروعیت است و هر کسی که در زعامت افغانستان قرار داشته باشد باید منبع مشروعیت وی آرای مرد و زن افغان باشد.

نقشۀ راه که حکومت افغانستان برای عبور از یک جنگ نامحدود به سوی صلح عادلانه و پایدار پیشنهاد می‌کند شامل سه مرحله است.

مرحلۀ اول توافق سیاسی روی آتش‌بس زیر نظارت بین‌المللی، مرحلۀ دوم تشکیل حکومت صلح و مرحله سوم اعمار صلح، دولت سازی و ایجاد مارکیت.

رئیس جمهور غنی از جو بایدن رئیس جمهور امریکا هم بخاطر تمرکز روی افغانستان در سیاست خارجی این کشور و ایجاد اجماع بین‌المللی و منطقوی اظهار سپاس کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا
جو بایدن، رئیس جمهور امریکا

او از تلاش‌های ملل متحد برای صلح در افغانستان نیز تشکر کرده، گفت که صلح پایدار و عادلانۀ که بالاخره در افغانستان میآید باید ضمانت شورای امنیت ملل متحد و تمام جامعه جهانی را داشته باشد.

مقام‌های امریکایی گفته اند، قرار است شهر استانبول در ماه روان میلادی میزبان اجلاس بین‌المللی در مورد صلح افغانستان باشد.

XS
SM
MD
LG