لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۸

میدان هوایی حامد کرزی به طیاره حامل اسد قیصر اجازه نشست نداد


میدان هوایی حامد کرزی
میدان هوایی حامد کرزی

میدان هوایی حامد کرزی به دلیل تهدیدهای امنیتی به طیاره حامل اسد قیصر رئیس شورای ملی پاکستان و هیئت همراه او اجازه نشست نداد.

با این‌که طیاره اسد قیصر رئیس مجلس شورای ملی‌ پاکستان وارد فضای کابل شد اما به این طیاره اجازه نشست داده نشد.

آقای قیصر قرار بود امروز در راس یک هیئت ۱۶ نفره وارد کابل شود، اما میدان هوایی حامد کرزی به دلیل تهدیدهای امنیتی به هواپیمای حامل او اجازه نشست نداده‌است.

محمد صادق خان نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان در برگه توییترش در این مورد چنین نوشته: "هواپیما در آستانه نشست در میدان هوایی کابل بود که برج فرمان (control tower) اعلام کرد که به دلیل تهدید امنیتی میدان بسته شده‌است، به این‌دلیل سفر رئیس مجلس و هیئت همراه به تعویق افتاد. تاریخ جدید این دیدار پس از مشورت‌های مشترک تعیین می‌شود."

در همین‌حال عبدالقادر زازی رئیس دارالنشا ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت که به دلیل وجود مواد انفجاری در پهلوی خط رنوی این سفر به‌ انجام نرسید.

عبدالقادر زازی رئیس دارالنشا ولسی جرگه
عبدالقادر زازی رئیس دارالنشا ولسی جرگه

او افزود: "زمانی که طیاره مهمان‌ها در فضای کابل داخل می‌شوند از طرف (control towe) که به‌دست دوست‌های خارجی است اجازه نشست برای‌شان داده نمی‌شود،‌ نه تنها به این طیاره بلکه تمام طیاره‌های که در فضای افغانستان بود و می‌خواست بروند و بیایند همگی را کنسل می‌کنند دلیلش را می‌گویند که در پهلوی خط رنوی یک مواد انفجاری از سابق در این‌جا جابجا شده بود یعنی از سال‌ها، ۱۰‌- ۲۰‌سال پیش را می‌گفتند."

آقای زازی افزود که پس از ۲۰‌ دقیقه انتظار در فضای کابل، سرانجام این هواپیما به دلیل خنثٰی نشدن مواد انفجاری دوباره به اسلام آباد برگشت.

محمد ریاض آرین فرمانده مرزی میدان هوای بین‌المللی حامد کرزی نیز به رادیو آزادی گفت که ساعت ۱۰‌ و سی بامداد روز پنج‌شنبه هنگامی که گروهی مشغول کار ساختمانی در میدان هوایی بودند سرگلوله‌های موشک‌ را درمیابند و به این دلیل نشست پروازها به تعویق می‌افتد او افزود که پس از خنثٰی‌سازی سرگلوله‌ها ساعت ۱۲:۳۰ دوباره به پروازها اجازه نشست داده شد.

پیش از این منصور احمد خان سفیر پاکستان‌ در افغانستان، هدف از این سفر را بهبود وضعیت تعلیم، اقتصادی، امنیت، وصل هر دو جناح و تقویت روند صلح افغانستان گفته بود.

اسد قیصر قرار بود در سفر سه روزه‌اش به کابل، با مقام‌های بلندپایه افغان نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

اگرچه تاکنون روشن نیست که آقای قیصر و هیئت همراه او چه زمان دوباره وارد افغانستان خواهد شد، اما مقام‌ها می‌گویند که به زودی این سفر از سر گرفته می‌شود.

XS
SM
MD
LG