لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

حمایت صدها باشندهٔ کابل از نیروهای مسلح، آزادی بیان و ارزش‌های دموکراتیک 


تجمع باشندگان کابل در غازی استدیوم و حمایت شان از روند صلح
تجمع باشندگان کابل در غازی استدیوم و حمایت شان از روند صلح

صدها تن از ساکنان کابل روز جمعه (۲۰ حمل) در استودیوی غازی گردهم آمدند و از نیروهای مسلح، آزادی بیان و ارزش‌های دموکراتیک حمایت کردند.

آن‌ها گفتند که در جنگ روان در افغانستان، ساکنان کابل بیش از باشندگان هر شهر دیگر متضرر شده‌اند و باید صدای آنان شنیده شود.

آن‌ها از حکومت افغانستان و طالبان خواستند تا برای فراهم شدن زمینه مناسب برگزاری نشست استانبول و صلح از خودشان حسن نیت نشان دهند و زیر نظر مستقیم سازمان ملل به آتش‌بس دایمی و یا موقت تن دهند.

یعقوب حیدری، والی کابل که در این نشست سخنرانی می‌کرد، گفت : "ما می‌خواهیم که هم حکومت و هم طالبان از هر دو طرف آتش‌بس کنند."

یعقوب حیدری، والی کابل
یعقوب حیدری، والی کابل

اشتراک کنندگان این گردهمایی در یک قطع‌نامه یازده ماده‌یی از جامعه جهانی خواسته اند که به عقب نه روند و تمام خواسته‌های آنان باید در کنفرانس استانبول در نظر گرفته شود.

در بخشی از قطعنامه آمده است: "جمهوری، نیروهای مسلح، اصول قانون اساسی، ارزش‌های دموکراتیک آزادی بیان، آزادی فعالیت‌های سیاست، حق گزینش از راه انتخابات، تقسیم عادلانه قدرت و مشارکت سیاسی، حقوق اساسی و انسانی، به ویژه حقوق زنان و کودکان، باید در صلح محافظت شود. "

آن‌ها گفتند که خواسته‌های خود را با شورای عالی مصالحه ملی، دولت افغانستان، طالبان، اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و دیگر مقام‌ها در میان خواهند گذاشت.

جشنواره کاغذپران بازی در حمایت از روند صلح افغانستان
جشنواره کاغذپران بازی در حمایت از روند صلح افغانستان

این تنها ساکنان کابل نیستند که در چنین نشست‌هایی گردهم می‌آيند و خواسته‌های خود را مطرح می‌کنند، بلکه در برخی از ولایت‌های دیگر نیز این گونه نشست‌ها و خواست‌ها مطرح شده است.

درعین حال، در دو روز گذشته، شهر کابل گواه برپایی تظاهرات از سوی افراد حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار بوده است- مظاهره کنندگان خواستار پایان کار حکومت شده بودند.

XS
SM
MD
LG