لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۲

هشدار واشنگتن به مسکو از عواقب اقدامات بی‌باکانه در اوکراین


انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا

انتونی بلینکن وزیرخارجه امریکا به تلویزیون ان‌بی‌سی روزیکشنبه گفت "اگر روسیه دست به کدام اقدام بی‌باکانه یا تهاجمی بزند، هزینه و عواقب خواهد داشت."

او گفت که رئیس جمهور بایدن در این مورد خیلی صریح و آشکار است.

وزیر خارجه امریکا در بارۀ وضعیت در نزدیکی سرحدات اوکراین گفت: "همین حالا که ما در اینجا صحبت می‌کنیم، من باید به شما بگویم که نگرانی واقعی در بارۀ اقدامات روسیه در نزدیکی سرحدات اوکراین وجود دارد، نسبت به هر زمان دیگری بعد از سال ۲۰۱۴ هنگامی‌که آنها بار اول حمله کردند، نیروهای روسی بیشتری در آنجا تجمع کرده اند."

این در حالیست که جنگ و درگیری میان نیروهای اوکراینی و جدایی طلبان مورد حمایت مسکو در شرق این کشور در چند هفتۀ اخیر شدت یافته است.

شواهدی از تحرکات نیروهای روسیه به سوی سرحدات اوکراین و شبه جزیره کریمیای اوکراین که روسیه آنرا اشغال کرده است نیز دیده شده است.

کرملین درخواست غرب برای عقب کشیدن نیروها را رد کرده می‌گوید این نیروها تهدید کننده نیستند و تحرکات نیروهای روسی در داخل این کشور یک مسئله داخلی روسیه می‌باشد.

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین
دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین

دمتری پسکوف سخنگوی کرملین روز یکشنبه گفت: "هیچکسی پلان رفتن به سوی جنگ را ندارد. مسکو در بارۀ سرنوشت روسی زبانان شرق اوکراین بی‌تفاوت نخواهد ماند."

دومینیک راب وزیرخارجۀ بریتانیا هم اوایل روز یکشنبه گفت که لندن و واشنگتن با تلاش‌های روسیه برای ایجاد بی‌ثباتی در اوکراین قاطعانه مخالف اند و از مسکو خواست که از تنش دست بکشد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز شنبه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را از وضعیت آگاه ساخت.

بعد از ملاقات آن‌ها در استانبول، رئیس جمهور ترکیه انکشافات اخیر را "نگران کننده" خوانده ابراز امیدواری کرد که این نزاع به گونۀ مسالمت آمیز از طریق گفت‌وگو و در مطابقت با تمامیت ارضی اوکراین حل شود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با همتای اوکراینی‌اش ولودیمیر زلنسکی
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با همتای اوکراینی‌اش ولودیمیر زلنسکی

اردوغان گفت: "ما به این باوریم که بحران کنونی را می‌توان از طریق تلاش‌های مسالمت آمیز و دیپلوماتیک و به اساس تمامیت ارضی اوکراین و قانون بین‌المللی حل کرد."

روسای جمهور اوکراین و ترکیه در باره گسترش همکاری نظامی میان دو کشور نیز صحبت کردند.

رئیس جمهور اوکراین که روز پنج‌شنبه از نیروهای اوکراینی در منطقۀ دونباس در شرق این کشور بازدید کرد گفت که انقره و کی‌یف در بارۀ تهدید‌ها در منطقۀ بحیرۀ سیاه و چگونگی برخورد با آنها نظر مشابه دارند.

از سوی دیگر وزیر خارجه امریکا روز جمعه گذشته با همتایان فرانسوی و جرمنی خود روی ضرورت توقف سوقیات روسیه در شبه جزیرۀ اشغالی کریمیا و در نزدیکی سرحدات اوکراین مشوره کرد.

روسیه این شبه جزیرۀ اوکراین را در سال ۲۰۱۴ با خود ملحق ساخت. اما این اقدام مسکو از سوی حداقل صد کشور جهان به رسمیت شناخته نشده است.

مسکو بعد از الحاق کریمیا به کمک نظامی و سیاسی با جدایی طلبان در شرق اوکراین رو آورد. در نزاع هفت سال گذشه در شرق اوکراین بیش از ۱۳ هزار نفر کشته و یک میلیون تن آواره شده اند.

XS
SM
MD
LG