لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۰

دخالت مشکوک اسرائیل در حادثۀ تاسیسات هسته‌ای نطنز ایران


یک کارمند فنی ایران در داخل تاسیسات هسته‌ای نظنز ایران
یک کارمند فنی ایران در داخل تاسیسات هسته‌ای نظنز ایران

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پس از قطع برق در تاسیسات نطنز آنرا "تروریسم هسته‌ای" خواند و از جامعه جهانی خواست تا در برابر تهدید بایستد.

صالحی اشاره نکرد که چه کسی در عقب این خرابکاری ادعا شده دست دارد و یا چه عواملی باعث قطع برق در تاسیسات هسته‌ای نطنز شده. اما او گفت که ایران حق اقدام علیه عاملان این رویداد را برای خود محفوظ می‌دارد.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

صالحی افزود، برای خنثی کردن اهداف کسانی که این اقدام تروریستی را رهبری کرده اند، کشورش به گفتۀ او نه تنها به پیشرفت هسته‌ای خود بلکه به تلاش‌ها برای لغو تحریم‌های امریکا ادامه خواهد داد.

شبکه خبری کان اسرائیل به نقل از مقام‌های امنیتی که نام شان را نگرفته از دست داشتن اداره استخباراتی اسرائیل (موساد) در حمله سایبری بر تاسیسات نطنز ایران خبر داده است.

اما روزنامه نیویارک تایمز به نقل از مقام‌های استخباراتی امریکا و اسرائیل حادثه تاسیسات هسته‌ای نطنز را بزرگ خوانده و گفته که اسرائیل در آن دست داشته است.

براساس گزارش نیویارک تایمز، در این رویداد سیستم برق داخلی تامین کننده سانتریفیوژهای زیرزمینی که برای غنی سازی یورانیم اند قطع شد.

سانتریفیوژها در تاسیسات هسته‌ای نطنز
سانتریفیوژها در تاسیسات هسته‌ای نطنز

این حادثه یکروز پس از آن رخ داد که ایران از راه اندازی سانتریفیوژهای جدید پیشرفته با امکان غنی سازی سریعتر یورانیم خبر داد.

مقام‌های استخباراتی بدون ذکر نام به نیویارک تایمز گفته اند که حادثه در تاسیسات هسته‌ای نطنز به اندازه قوی بوده که تا ۹ ماه دیگر روند غنی سازی یورانیم در این تاسیسات را متوقف کرده.

تاسیسات زیر زمینی هسته‌ای نطنز یکی از تاسیسات کلیدی ایران برای غنی سازی یورانیم محسوب می‌شود که از سوی بازرسان آژانس بین‌المللی اتمی و ناظران برنامه هسته‌ای سازمان ملل متحد کنترل می‌شود.

اسرائیل باز هم از سوی ایران به خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای این کشور متهم شده است.

تاسیسات هسته‌ای نطنز سال گذشته شاهد آتش‌سوزی بود که مقام‌های ایرانی آنرا تلاشی برای خرابکاری برنامه هسته‌ای کشورشان از سوی اسرائیل خواندند.

در نومبر سال گذشته محسن فخری‌زاده دانشمند ارشد هسته‌ای ایران در حمله‌ای بر موترش در نزدیکی تهران کشته شد که ایران در آن هم اسرائیل را مسئول ترور فخری‌زاده خواند.

اسرائیل در مورد این رویداد رسمآً ابراز نظر نکرده اما پیش از آن بنیامین نتانیاهو صدراعظم این کشور بارها ایران را بزرگترین تهدید برای کشورش توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG