لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۲

اتحادیۀ خدمات دوایی: برخی حلقات در تلاش انحصار واردات دارو هستند 


نشست خبری اتحادیۀ خدمات دوایی افغانستان
نشست خبری اتحادیۀ خدمات دوایی افغانستان

اتحادیۀ خدمات دوایی افغانستان ادعا کرده که برخی حلقات در تلاش انحصار واردات دارو هستند.

مسئولان این اتحادیه در یک نشست خبری در کابل گفتند که طرحی به ریاست جمهوری ارائه شده است که براساس آن واردات دارو تنها برای پنج شرکت واردات دارو انحصاری می‌شود.

اعتراض اتحادیۀ خدمات دوایی افغانستان به آنچه که این اتحادیه طرح انحصار واردات دارو عنوان می‌کند.

اعضای این اتحادیه به روز دوشنبه در نشست خبری‌یی در کابل ادعا کردند که براساس طرحی که ادارۀ ملی ادویه و غذای افغانستان به ریاست جمهوری ارائه کرده، واردات دوا تنها برای پنج شرکت انحصاری می‌شود.

اتحادیۀ خدمات دوایی افغانستان با صدور قطعنامه‌ای هشت ماده‌ای خواستار لغو این طرح شد.

در این قطعنامه آمده است که باید طرح ارائه شده به ریاست جمهوری که شامل انحصار واردات دارو به پنج شرکت و زنجیره‌ای شدن دواخانه‌ها می‌شود، لغو شود.

نشست خبری اتحادیۀ خدمات دوایی افغانستان
نشست خبری اتحادیۀ خدمات دوایی افغانستان

مسعود حیدری، رئیس شرکت تجهیزات طبی برخی خواست‌های مهم این اتحادیه این گونه خلاصه کرد.

او افزود: "لغو طرح و دیدگاه پنج شرکت و درملتون‌های زنجیره‌ای که انحصار است و خلاف مادۀ یازدهم قانون سازمان تجارت جهانی می‌باشد. شریک ساختن سکتور ادویه در بحث تسوید قانون سکتور دوایی، آسان ساختن پروسۀ راجستریشن کمپنی‌ها و اقلام توریدی و اجازۀ پرفورم در دوران راجستریشن برای جلوگیری از قاچاق، زیران به ماه‌ها راجستریشن طول می‌کشد و پرفورم‌ها اجرا نمی‌گردد."

اعضای این اتحادیه هشدار می‌دهند که به خواست‌هایشان تا 25 حمل رسیدگی صورت نگیرد، اعتراض‌هایشان را گسترده‌ خواهند ساخت و عرضۀ خدمات دوایی و تجیزات طبی را در سراسر کشور متوقف می‌کنند.

اما ادارۀ ملی ادویه و غذای افغانستان به رادیوی آزادی گفته که این طرح اصلاحی این اداره برای تنظیم امور دارو و مواد غذایی است و بحث انحصار روند واردات دارو مطرح نشده و هدف آنان ایجاد اصلاحات در این روند است.

محمدابراهیم شینواری، رئیس عمومی این اداره می‌گوید:"مسألۀ پنج شرکت انحصار در تورید دوا هیچ مطرح نشده و در آن هیچ نوع تصمیمی گرفته نشده است. این طرح اصلاحی جامع است برای تمام موارد ادویه و غذا بخش تولید، تورید، انتقال، ذخیره، عمده فروشی، پرچون‌فروشی، نسخه‌نویسی و استفاده از دوا توسط مریض."

به گفتۀ آقای شینواری این طرح به کابینه فرستاده شده، اما کابینه تا به حال آن را به بحث نگرفته است.

اتحادیۀ خدمات دوایی افغانستان پیش از این نیز در هجدهم ماه جاری خورشیدی در واکنش به این طرح در منطقۀ هوتل پروان کابل نشست اعتراضی برگزار کرده بود.

XS
SM
MD
LG