لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۵

سعودی: ۲۴ حمل اول رمضان است؛ شهروندان افغانستان خواستار آتش‌بس اند


آرشیف، مسجد جامع ولایت هرات
آرشیف، مسجد جامع ولایت هرات

عربستان سعودی روز سه شنبه (۲۴ حمل) را نخستین روز ماه رمضان اعلام کرده است. شهروندان افغانستان از حکومت و طالبان می‌خواهند که در این ماه، آتش‌بس کنند و از افراد ملکی قربانی نگیرند.

دیبا اکبری ۲۳ ساله باشنده کابل از افزایش خشونت‌ها در افغانستان آشفته و نگران است. او از حکومت افغانستان و گروه طالبان می‌خواهد که در ماه رمضان یا آتش‌بس کنند یا سطح خشونت‌ها را کاهش بدهند.

او افزود: "از زمانی که توافق میان امریکا و طالبان برای کاهش خشونت‌ها صورت گرفت نتیجه نداد، اما حالا که در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم، خواست ما چه از حکومت و چه از طالبان این است که خشونت‌ها را حداقل در این ماه کاهش بدهند."

همچنین سید علی شاه ۲۶ ساله باشنده هرات نیز خواستار برقراری آتش‌بس در ماه رمضان است.

آرشیف، مردی در حال رفتن به مسجد، ولایت هرات
آرشیف، مردی در حال رفتن به مسجد، ولایت هرات

برادر و خواهرش در حمله به یک پاسگاه امنیتی در هرات زخمی شدند و حالا نگران افزایش تلفات غیرنظامیان در ماه رمضان است.

او گفت: "از هر دو طرف، حکومت و طالبان، خواست ما این است که در ماه مبارک رمضان حرمت این ماه را حفظ کنند، آتش‌بس کنند تا مردم این ماه را با آرامش سپری کنند."

از آغاز سال جاری تا کنون سطح خشونت‌ها در بخش‌هایی از افغانستان افزایش را نشان می‌دهد. بر بنیاد آمار وزارت داخله افغانستان، در این مدت ۶۰ فرد ملکی کشته و ۱۶۴ تن دیگر زخمی شده‌اند. زنان و کودکان نیز در میان این قربانیان هستند.

حیات‌الله حیات سرپرست وزارت داخله امروز، در سخنرانی که در همایش دفاع از جمهوریت در ولایت ننگرهار برگزار شده بود، گفت: "در این شرایط حساس که نیروهای امنیتی و دفاعی برای حفظ نظام قربانی می‌دهند، در شرایطی که افغانستان یک مرحله حساس تاریخی را پشت سر می‌گذراند، ما نمی‌خواهیم افغانستان باز هم مورد دست‌اندازی استخبارات منطقه قرار گیرد. ما نمی‌خواهیم که برای کسی که ما اسلام را نشان دادیم برای ما اسلام برگزینند."

حیات‌الله حیات سرپرست وزارت داخله
حیات‌الله حیات سرپرست وزارت داخله

وزارت داخله افغانستان گروه طالبان را مسئول افزایش خشونت‌ها و تلفات افراد ملکی می‌داند.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان این اتهامات را رد می‌کند و تأکید دارد که در جریان جنگ‌ها به حفظ جان غیرنظامیان توجه می‌کنند.

او می‌گوید: "حالی هم حملات ما د رحال کاهش است و ما هیچ حمله‌ای علیه افراد ملکی نداریم متاسفانه دشمن بارها عملیات بزرگ را راه‌اندازی کرده که ما را مجبور می‌سازد برای دافاع از ساحات خود."

در حالی سطح خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته است که درماه جاری میلادی نشست صلح استانبول برگزار می‌شود. توقع می‌رود که این نشست روزنه امید برای ختم جنگ و برقراری آتش‌بس در افغانستان را فراهم سازد. از سویی هم، مقام‌های افغان معتقدند که افزایش حملات طالبان در آستانه برگزاری نشست استانبول، نوعی امتیازطلبی این گروه در میز مذاکره است.

XS
SM
MD
LG