لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

نیوزویک: پایان دادن به جنگ افغانستان دشوارتر از آغاز کردن آن است


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • نیوزویک

مجله امریکایی نیوزویک در مطلبی در مورد افغانستان نوشته که با توافقنامۀ صلح با طالبان و ضرب‌الاجل اول ماه می برای خروج همۀ نیروهای امریکایی از افغانستان، شاید به‌نظر برسد که سرانجام جنگ طولانی‌ای امریکا در این کشور به پایانش نزدیک شده.

اما نیوزویک نوشته که این‌گونه نیست، زیرا در دو دهه جنگ پی برده شده که پایان دادن به جنگ دشوارتر از آغاز کردن آن است.

براساس توافقنامه میان اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین امریکا و طالبان که در فبروری ۲۰۲۰ در دوحه قطر امضاء شد، قرار است همۀ نیروهای امریکایی تا بیش از دو هفته دیگر از افغانستان خارج شوند.

طالبان از جوبایدن رئیس جمهور جدید امریکا هم خواسته اند که به آن توافقنامه متعهد باقی بماند.

در ادامه می‌خوانیم که رئیس جمهور بایدن گفته که ۲۵۰۰ نیروی باقی مانده کشورش در افغانستان تا آخر سال جاری این‌کشور را ترک خواهند کرد.

در مطلب با اشاره به چالش‌های تخنیکی آمده که خروج از افغانستان برای امریکا تنها به معنی خروج افسران نیست بلکه تجهیزات را هم در بر می‌گیرد که طی دو دهه در مبارزه با تروریسم از آن استفاده شده.

پیش از این جوبایدن رئیس جمهور امریکا هم گفته بود که خروج نیروهای کشورش از افغانستان تا اول ماه می دشوار است.

اما طالبان هشدار داده اند که اگر نیروهای امریکایی طبق وعده از افغانستان خارج نشوند، جنگ علیه‌شان ادامه خواهد یافت.

  • میل آنلاین

نشریه میل آنلاین گزارشی را در مورد افغانستان نشر کرده و به سفر انتونی بلنکین وزیرخارجه امریکا به بروکسل پایتخت بلجیم اشاره کرده است.

آقای بلنکین دیروز سفرش به بروکسل را آغاز کرد تا به گفته میل آنلاین در مورد افغانستان با شرکایش مشوره کند.

در ادامه می‌خوانیم که اداره جوبایدن تلاش دارد توافقی به دست آید که امکان برقراری ثبات را پس از ترک نیروهای امریکایی از افغانستان فراهم کند.

امریکا اخیراً تلاش‌هایش برای برقراری صلح در افغانستان را شدت بخشیده و خواهان برگزاری نشستی به سطح بالا در مورد صلح افغانستان به میزبانی ترکیه شده.

تاریخ دقیق برگزاری نشست رسماً اعلام نشده، اما معاون اول ریاست جمهوری افغانستان دیروز گفت که نشست ترکیه شاید در هفته جاری برگزار شود.

  • انفومایگرنتس

صفحه انترنتی انفومایگرنتس در مورد پناهجویان زیر سن افغان نوشته که اخیراً از یک موتر باربری پیدا شده و نیروهای امنیتی جرمنی بازداشت‌شان کردند.

گفته شده که هفت پناهجوی افغان که چهارتن آنها زیر سن اند زمانی در موتر باربری نزدیک شهر زاربروکن پیدا شدند که آنها برای نجات‌شان از داخل لاری به سوی موتر‌های دیگر دست تکان می‌دادند، پناهجویان در داخل لاری با مشکل تنفسی رو به رو شده بودند.

انفومایگرانتس سن این پناهجویان را بین پانزده تا بیست سال خوانده.

گفته شده که چهار تن‌شان که زیر هجده سال بودند به اداره مراقبت از نوجوانان سپرده شدند.

برخی از افغانها تلاش می‌کنند تا برای رسیدن به اروپا از راه‌های پرخطر سفر کنند، سفری که حتی در مواردی با خطر مرگ همراه است.

جنگ و ناامنی، میزان بلند بیکاری و فقر از دلایل عمده مهاجرت‌های غیرقانونی خوانده می‌شود.

XS
SM
MD
LG