لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۲

هدایت اداره ولسوالی کهمرد به مراکز صحی: زنان بدون محرم را معالجه نکنید


آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد

اداره ولسوالی کهمرد بامیان به تازگی با ارسال نامه به تمام مراکز صحی و دواخانه های این ولسوالی خواسته زنان را که مشکل صحی دارد پس از این بدون محرم معالجه نکنند.

دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در بامیان این تصمیم را خلاف قانون اساسی و موازین حقوق بشری خوانده. این کمیسیون طی ارسال مکتوب از والی بامیان خواسته که هرچه زودتر به این موضوع رسیدگی نماید.

در مکتوب این کمیسیون آمده در نامه ولسوال کهمرد به مراکز صحی گفته شده در صورت سرپیچی از این امر با مرتکبان برخورد خواهد شد.

مسئولان محلی بامیان می‌گویند به این موضوع به صورت عاجل مطابق به قانون رسیدگی خواهد شد.

عبداللطیف عظیمی سخنگوی والی بامیان به رادیو آزادی گفت: "اداره محلی بامیان به محض اطلاع از این موضوع طی مکتوب به نهادهای مربوطه هدایت داده که به این موضوع مطابق با قانون رسیدگی نمایند."

حاجی احمدی رئیس شورای علمای بامیان هم محدودیت دسترسی زنان بدون محرم به خدمات صحی را نمی‌پذیرد: "در ارتباط به خانم‌ها که کلینیک برود یا مسافرت کند در صورتی‌که خانم نیازی به همراه نداشته باشد مشکل شرعی ندارد. این در شریعت نیامده که حتماً یک خانم هرجای برود با خود یک محرم شرعی داشته باشد."

کهمرد یکی از ولسوالی‌های دور افتاده بامیان است که سنت‌ها و عنعنات حاکم در آنجا همواره حضور زنان در اجتماع را محدود می‌کند.

XS
SM
MD
LG