لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

‎‎نامه به بلینکن: "از آینده صلح افغانستان و امنیت امریکا نگرانی شده است"


کانگرس امریکا
کانگرس امریکا

‎‎برخی اعضای کانگرس امریکا در نامه‌یی به انتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا نگرانی شان را در باره آینده صلح افغانستان و امنیت ایالات متحده بیان کردند.

لیز چینی، سکات فرانکلین و مایکل ولتر سه عضو کانگرس امریکا در این نامه به آقای بلینکن چنین نوشته اند: "بیشتر سازمان‌های تروریستی بیش از سایر نقاط جهان در مرزهای افغانستان و پاکستان فعالیت می‌کنند. جامعه اطلاعاتی به طور مداوم گزارش داده است که القاعده، داعش و دیگر گروه‌ها متعهد به حمله به ایالات متحده هستند. بیرون شدن ایالات متحده امریکا به این گروه‌ها امکان می‌دهد تا پناهگاه‌های امن ایجاد و نگهداری کنند - پناه‌گاهایی که از آنجا ‌بتوانند برای حمله به غرب برنامه ریزی کنند و آموزش دهند."

این سه سناتور امریکایی گفته اند که طالبان هنوز هم با القاعده روابط نزدیک دارند، اتهامی که طالبان همیشه آنرا رد کرده اند.

در بخش دیگر نوشته این سناتوران آمده است که: "ما از نامه شما به رئیس جمهور غنی و همچنین پیش‌نویس طرح صلح افغانستان که دولت افغانستان را به تشکیل یک "دولت انتقالی "با طالبان فراخوانده است، عمیقاً نگران هستیم. از آغاز گفت‌وگوهای به اصطلاح صلح، طالبان روابط نزدیک خود را با القاعده حفظ کرده و حملات خود را به غیرنظامیان بی‌گناه، نیروهای افغان و نیروهای آمریکایی ادامه داده اند.‎"‎​

مراسم افتتاحیه مذاکرات میان افغان‌ها در دوحه
مراسم افتتاحیه مذاکرات میان افغان‌ها در دوحه

‎‎این سه عضو گانگرس آمریكا در این نامه مشترك گفته اند كه ایالات متحده نباید از یك توافق‌نامه تقسیم قدرت حمایت کند كه عملاً دولت افغانستان را به اتكا به طالبان حتی برای تصمیمات ساده حكومت‌داری قرار می‌دهد. آنها افزوده اند که هیچ مدرکی مبنی بر تمایل طالبان برای تقسیم قدرت وجود ندارد.

در ادامه نگاشته اند كه حمایت آمریكا از نیروهای ملی دفاعی افغانستان منطقه را به ثبات رسانده و ایالات متحده باید با مشروعیت بخشیدن به طالبان به این مشاركت پایان ندهد.

در همین حال انتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا به تازگی به بروکسل رفته است، در آنجا روی چگونگی اوضاع و آیندهٔ حضور نیروهای خارجی در افغانستان و روند صلح این کشور با متحدانش بحث و مشوره خواهد کرد.

انتونی بلینکن در توییت تازه‌اش نوشته که او مشتاقانه منتظر بحث در مورد اولویت‌های اصلی با همتایان اروپایی خود است.

بلینکن نوشته که در حال مشوره‌ با متحدان نزدیک خود در باره چالش‌های پیش رو استند.

وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون همچنان گفته است که نشستی میان لوید استین وزیر دفاع و ینس ستولتنبرگ دبیرکل ناتو در چهاردهم اپریل برگزار خواهد شد.

آرشیف، انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا در بروکسل
آرشیف، انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا در بروکسل

پنتاگون همچنان گفته که یک اعلامیه مشترک نیز در آن روز منتشر خواهند کرد.

اگرچه طالبان تا کنون در باره این اظهار نظرها چیزی نگفته اند، اما محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی این گروه پیش از این به رادیو آزادی گفته بود که ایالات متحده باید توافق‌نامه صلح دوحه را تا اول ماه می اجرا کند و باید نیروهای خود را از افغانستان بیرون بکشد.

XS
SM
MD
LG