لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۳

خروج همه نظامیان امریکا از افغانستان؛ بایدن امروز تصمیم‌اش را اعلام می‌کند


آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

قصر سفید می‌گوید، قرار است جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در چهاردهم ماه اپریل در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان سخنرانی کند.

این پس از آن است که خبرگزاری رویترز و روزنامۀ واشنگتن پُست گزارش دادند، که بایدن تمامی نیروهای امریکایی را تا یازدهم ماه سپتمبر سال روان میلادی از افغانستان بیرون خواهد کرد.

این تصمیم بایدن، طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده را پایان خواهد بخشید.

منابع به خبرگزاری رویترز و روزنامۀ واشنگتن پُست گفته اند، که جو بایدن تصمیمش در این مورد را اعلام خواهد کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا
جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا

چند ساعت پس از پخش این خبر، قصر سفید اعلام کرد که جو بایدن در چهاردهم ماه اپریل در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان سخنرانی خواهد کرد.

خروج سربازان امریکایی از افغانستان مصادف می‌شود به بیستمین سال روز حمله‌های یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ در ایالات متحده.

منابع افزوده اند، انتظار می‌رود انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده و لوید آستین، وزیر دفاع آن کشور در مورد تصمیم برگشتادن نیروهای امریکایی به خانه، در چهاردهم ماه اپریل به متحدان ناتو در بروکسل پایتخت بلجیم معلومات دهند.

نیروهای به رهبری ایالات متحده در سال ۲۰۰۱ بر افغانستان هجوم بردند و رژیم طالبان را سرنگون کردند، گروهی که به القاعده پناه داده بود.

آرشیف، حمله‌های القاعده بر برج‌های جهانی در نیویارک در سپتامبر ۲۰۰۱
آرشیف، حمله‌های القاعده بر برج‌های جهانی در نیویارک در سپتامبر ۲۰۰۱

القاعده در عقب حمله‌های یازدهم سپتمبر در ایالات متحده که به کشته شدن نزدیک ۳ هزار تن انجامید، دست داشت.

به گزارش مرکز خبر رادیو آزادی، در حال حاضر دست کم دو هزار و پنج صد سرباز امریکایی در افغانستان حضور دارند. اما چندی پیش شمار این نیروها حدود سه هزار و پنج صد تن گزارش شده بود.

در کنار نیروهای امریکایی، حدود هفت هزار سرباز ناتو در افغانستان وظیفه اجرا می‌کنند.

بر بنیاد موافقت نامه امریکا و طالبان، تمامی نیروهای امریکایی تا اول ماه می امسال باید از افغانستان بیرون شوند، به شرط آن که طالبان وعده‌های مبارزه با تروریزم را عملی کنند.

جو بایدن اخیراً هشدار داد که خروج نیروها از افغانستان در ضرب‌الاجل تعیین شده، بنابر چالش‌های لوژستیکی دشوار خواهد بود.

امضای موافقتنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
امضای موافقتنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

گروه طالبان تهدید کرده است که اگر نیروهای بین‌المللی تا اول ماه می امسال افغانستان را ترک نکنند، جنگ بر ضد این نیروها را از سر خواهد گرفت.

تصمیم بایدن در مورد خروج نیروهای کشورش از افغانستان در حالی قرار است اعلام شود، که ترکیه سه‌شنبه اعلام کرد که کنفرانس بین‌المللی ۱۰ روزه در مورد صلح افغانستان از ۲۴ اپریل تا ۴ می در استانبول برگزار خواهد شد.

پیش از این رسانه‌ها زمان آغاز نشست استانبول را ۱۶ ماه اپریل گزارش داده بودند، اما طالبان دوشنبه اعلام کردند که در ۱۶ ماه روان در این نشست اشتراک کرده نمی‌توانند.

سید ظاهر مطهری، عضو بورد مشاوران شورای عالی مصالحه ملی است.

مطهری گفت، نشست ترکیه بنابر درخواست مستقیم طالبان و به سبب آماده نبودن طرح این گروه و بحث کافی از تاریخ ۱۶ اپریل به ۲۴ ماه جاری میلادی به تعویق افتاد.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان دیشب (۱۳ اپریل) به رادیو آزادی گفت، مشورۀ این گروه در مورد شرکت‌شان در نشست استانبول هنوز نهایی نشده.

او افزود، تا زمانی که مشوره‌های‌شان نهایی نشوند، زمان آغاز نشست مشخص شده نمی‌تواند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

دولت افغانستان از آمادگی‌اش برای اشتراک در این نشست خبر داده.

در اعلامیۀ دیروز وزارت خارجۀ ترکیه آمده است، هدف کنفرانس استانبول تسریع و تکیمل گفت‌وگو‌های روان بین افغان‌ها در دوحه برای دست یابی به جورآمد سیاسی پایدار است.

پس از آغاز این گفت‌وگو‌ها در ماه سپتمبر، مردم امیدوار بودند که از میزان خشونت‌ها در افغانستان کاسته شود، اما هنوز نشانه‌های از کاهش خشونت‌ها و آمادگی طالبان برای برقراری آتش‌بس دیده نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG