لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۰

یوناما: تلفات غیرنظامی در افغانستان در ۳ماه، ۲۹ درصدی افزایش یافته است


یک رویداد انفجار در کابل
یک رویداد انفجار در کابل

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان، یوناما، در گزارشی از افزایش ۲۹ درصدی تلفات غیرنظامیان در سه ماه نخست سال جاری میلادی خبر داده است.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، در گزارش تازه خود نوشته که جنگ در این کشور در ربع اول سال ۲۰۲۱ میلادی جان ۵۷۳ غیرنظامی را گرفته و ۱۲۱۰ تن را زخمی کرده است.

براساس گزارش یوناما، این رقم بیانگر ۲۹ در صد افزایش تلفات غیرنظامیان است.

در گزارش یوناما همچنین آمده است آغاز مذاکرات صلح در سپتامبر ۲۰۲۰ امیدواری‌ها برای بهبود وضعیت غیرنظامیان در افغانستان را به میان آورد، اما تلفات غیرنظامیان افزایش یافت. براساس گزارش یوناما تلفات غیرنظامیان در شش ماه بین اکتوبر ۲۰۲۰ و مارچ ۲۰۲۱در مقایسه با مدت مشابه پارسال، نشاندهنده ۳۸ در صد افزایش بوده است.

مراسم گشایش مذاکرات صلح در قطر
مراسم گشایش مذاکرات صلح در قطر

براساس این گزارش، عناصر ضد دولت مسئول ۶۱درصد مجموع تلفات غیرنظامی سه ماه اول ۲۰۲۱هستند و نیروهای طرفدار دولت باعث تلفات ۲۷ در صد دیگر شده‌اند.

یوناما در گزارش خود ۴۳.۵ درصد تلفات غیرنظامی ربع نخست ۲۰۱۲ را به طالبان و ۱۷ درصد دیگر را به اردوی ملی نسبت داده است.

بمبهای کنارجاده و درگیری از عوامل اصلی این تلفات دانسته شده است.

رحمت‌الله اندر، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در واکنش به پخش این گزارش یوناما، طالبان را مسئول تلفات غیرنظامیان دانست.

رحمت‌الله اندر، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
رحمت‌الله اندر، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

او افزود: "مسئولیت آن بیشتر به طالبان برای این برمی‌گردد که برای هر نوع تخریب و تلفات زمینه را مساعد ساخته‌اند. طالبان در جنگ‌ها از منازل مسکونی استفاده کرده‌اند. با آنکه مذاکرات صلح آغاز شده، اما حملات‌شان علیه خبرنگاران، فعالان مدنی مدافعین حقوق بشر همچنان ادامه دارد. به همین دلیل، تلفات غیرنظامیان را بیشتر ساخته‌اند".

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان این گزارش یوناما را رد کرد و به رادیو آزادی گفت: "مسئولیت مطلق تلفات غیرنظامیان اداره کابل و حمایت‌کننده‌های خارجی آنها است که بر غیرنظامیان بمباران می‌کنند و خانه‌های‌شان را مورد هدف راکت قرار می‌دهند."

دیبورا الینز، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است که تعداد کشته و زخمیان غیرنظامی به‌ویژه زنان و کودکان آزاردهنده است و باید راهی برای توقف آن جستجو شود.

دیبورا الینز، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان
دیبورا الینز، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان

یوناما گفته که اگرچه در فبروری سال ۲۰۲۰ دو طرف درگیر جنگ یعنی نیروهای امنیتی افغان و طالبان برای یک هفته کاهش خشونت توافق کردند که نشان داد تعهد سیاسی می‌تواند جان افغانها را نجات دهد.

یوناما برای جلوگیر از کشته و زخمی شدن هزاران غیرنظامی افغان در سال ۲۰۲۱ روی توقف خشونت در این کشور تاکید کرده است.

یوناما همچنین تاکید کرده که از هر فرصت ممکن برای صلح باید استفاده شود، اگر میزان خشونت کاهش نیابد کشته شدن هزاران غیرنظامی در سال ۲۰۲۱ ادامه پیدا خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG