لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۳

واکنش‌ها به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان؛ "این تصمیم به طالبان جرئت بیشتر می‌دهد"


آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

تصمیم رئیس جمهور جو بایدن مبنی بر اعلام تاریخ خارج کردن سربازان امریکا از افغانستان واکنش‌های داخلی و خارجی را بدنبال داشته است.

تصمیم رئیس جمهور امریکا مبنی بر خروج نیروهای این کشور تا یازدهم سپتمبر از افغانستان واکنش برخی اعضای کانگرس را بدنبال داشت.

ازسوی دیگر برخی همپیمانان واشنگتن در ناتو بدون تائید یا رد این فیصله گفتند که آن‌ها هم نیروهای خود را از افغانستان فرا می‌خوانند.

وزیر دفاع جرمنی گفت که خروج نیروهای این کشور از افغانستان را با پلان امریکا همآهنگ می‌کند.

گرت کرامپ کارنباوئر، وزیر دفاع جرمنی
گرت کرامپ کارنباوئر، وزیر دفاع جرمنی

آنه‌گرت کرامپ کارنباوئر در گفتگوی چهارشنبه (۱۴ اپریل) به رادیو تلویزیون ملی این کشور گفت که آن‌ها همیشه گفته اند که مشترکا به افغانستان رفته اند و باهم خارج می‌شوند.

او افزود که از خروج منظم نیروها حمایت می‌کند و اکنون امیدوار است که ناتو درمورد تصمیم گیرد.

ازسوی دیگر اعلامیۀ دیروز وزارت خارجۀ جرمنی گفت که در اجلاس بروکسل در کنار مسایل چون وضعیت در سرحدات اوکراین و توافقنامۀ اتومی ایران، تمرکز بیشتر بر افغانستان خواهد بود.

استرالیا هم اعلام کرد که سربازان خود را در همآهنگی با خروج نیروهای امریکایی قبل از سپتمبر امسال از افغانستان خارج می‌کند.

صدراعظم سکات موریسن گفت که وی دربارۀ پلان خارج کردن نیروها با امریکا و متحدان دیگر گفتگو می‌کند.

سکات موریسن، صدراعظم استرالیا
سکات موریسن، صدراعظم استرالیا

رسانه‌های استرالیا گزارش می‌دهند که این کشور بعد از خروج نیروها نیز به کمک خود از طریق برنامه همکاری نظامی با افغانستان ادامه خواهد داد. ولی در عملیات حربی اشتراک نخواهد کرد.

در این میان روزنامه لندن تایمز گزارش می‌دهد که بریتانیا نیز دربارۀ خروج نیروها از افغانستان راه امریکا و همپیمانان دیگر را به پیش خواهد گرفت.

روزنامه از قول منابع بریتانوی می‌نویسد که این کشور در حال حاضر ۷۵۰ سرباز در افغانستان دارد که با عساکر امریکایی یکجا بسر می‌برند.

ازسوی دیگر روزنامۀ نیویارک تایمز در یک گزارش خود می‌گوید که اعضای کانگرس دربارۀ خارج ساختن نیروها از افغانستان تا یازدهم سپتمبر اختلاف نظر دارند.

این تصمیم رئیس جمهور بایدن واکنش‌های بسیاری را بدنبال داشته است.

جین شاهین سناتور دموکرات از نیوهمپشایر که در ابتدا از اعزام نیروها به افغانستان و عراق حمایت کرده، بود تصمیم رئیس جمهور را نکوهش کرده گفت که چنین فیصله‌ها طالبان را بیشتر جرئت می‌بخشد.

سناتور جین شاهین
سناتور جین شاهین

برخی دیگر از اعضای دموکرات کانگرس واکنش‌های تند تر داشتند.

سناتور الیزابت وارن از ماساچوست می‌گوید بایدن با این تصمیم خود تائید می‌کند که گویا حضور نیروهای امریکا در افغانستان به نفع مصونیت امریکا و همپیمانان دیگر نیست.

سناتور لیندسی گراهام نیز با ابراز مخالفت در برابر تصمیم رئیس جمهور بایدن گفته که خروج نیروها از افغانستان سبب حمله تروریستی دیگر مانند یازدهم سپتمبر بر امریکا خواهد شد.

ولی بیرنی ساندرز سناتور مستقل از ویرمونت از فیصلۀ رئیس جمهور بایدن ستایش کرده، آن را یک تصمیم دلیرانه و به موقع خوانده است.

XS
SM
MD
LG