لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۲

شورای امنیت ملی: نیروهای امنیتی افغانستان از لحاظ نظامی به خود متکی اند


آرشیف، نیروهای امنیتی افغانستان
آرشیف، نیروهای امنیتی افغانستان

پس از اعلام زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان، شورای امنیت ملی این کشور می‌گوید که نیروهای امنیتی افغانستان از لحاظ نظامی و تخنیکی به خود متکی هستند.

پس از ماه‌ها انتظار سرانجام امریکا و ناتو آخرین مهر تأیید بر جدول زمانی خروج نیروهایشان از افغانستان را زدند.

بر اساس توافقنامۀ دوحه میان امریکا و طالبان نیروهای خارجی باید تا اول ماه می افغانستان را ترک می‌کردند، اما ادارۀ جدید امریکا به رهبری جوبایدن پس از ماه‌ها رایزنی دیروز اعلام کرد که اول ماه می آغاز روند خروج نیروهایش از افغانستان خواهد بود و این روند در ۱۱ ام سپتمبر تکمیل خواهد شد. ناتو هم با تبعیت از این تصمیم امریکا خروج کامل نیروهایش را تا ماه سپتمبر اعلام کرد.

هر چند ناتو و امریکا تعهدات درازمدتی برای تمویل و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان دارند، اما پرسش اینجاست که این نیروها به تنهایی توانایی دفاع از افغانستان و مبارزه با طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی را دارند؟

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که در حال حاضر بیش از 96 درصد عملیات‌ها به گونۀ مستقل از سوی نیروهای امنیتی افغانستان انجام می‌شود و این نیروها آمادۀ گرفتن تمام‌ مسؤولیت‌های امنیتی هستند.

رحمت‌الله اندر، سخنگوی این شورا می‌گوید که نیروهای امنیتی افغانستان در حال حاضر در خط نخست مبارزه با تروریزم قرار دارند و از لحاظ تخنیکی و توانایی به خودکفایی رسیده اند.

رحمت‌الله اندر، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
رحمت‌الله اندر، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

او افزود:‌ "دفاع از مردم و این خاک مسوولیت موقتی ما نه بلکه مکلفیت دایمی ما است. نیروهای امنیتی از لحاظ نظامی و تخنیکی متکی به خود هستند اما در بخش حمایت مالی، ایالات متحده و جامعه جهانی بعد از ختم ماموریت شان در اینجا باز هم به حمایت مالی شان ادامه خواهند داد."

وزارت دفاع افغانستان نیز می‌گوید که از یک سال به این سو اکثریت عملیات‌ها از سوی نیروهای امنیتی افغانستان طرح و انجام می‌شود و در حال حاضر در هیچ نقطۀ افغانستان نیروهای خارجی برای مبارزه با تروریزم در کنار این نیروها قرار ندارند.

فواد امان، معاون سخنگوی این وزارت به رادیوی آزادی گفت که در بخش آموزش و تربیه هم بیشتر مسؤولیت‌ها به عهدۀ نیروهای امنیتی افغانستان است و در این بخش هم در حال رسیدن به خودبسندگی هستند.

فواد امان
فواد امان

آقای امان افزود: "آموزگاران افغان بخش کلان تعلیم و تربیۀ اردوی ملی افغانستان را به پیش به می‌برند. به تازگی هفتۀ ۲۲۹ تن در بخش هوایی آموزش‌های مسلکی را فرا گرفته بودند، تمام شان برای اولین بار از سوی آموزگان افغان آموزش داده شده بودند و در آن هیچ آموزگار خارجی نقش نداشت."

وزارت دفاع افغانستان شمار نیروهای این وزارت را بیش از ۲۰۰ هزار تن اعلام می‌کند و می‌گوید که آنان در نظر دارند تا شمار این نیروها را افزایش دهند.

معاون سخنگوی این وزارت می‌گوید که نیروهای امنیتی افغانستان در حال حاضر بیشتر در بخش مالی به کمک‌های بیرونی نیاز دارند و این تعهد از سوی امریکا و دیگر اعضای ناتو وجود دارد.

در همین حال وزارت داخلۀ افغانستان می‌گوید که ظرفیت پولیس بهبود یافته و برای بهتر شدن آن تغییراتی را در نصاب آموزشی پولیس به میان آورده اند.

نیروهای امنیتی افغانستان
نیروهای امنیتی افغانستان

طارق آرین، سخنگوی این وزارت به رادیوی آزادی می‌گوید که به دلیل شرایط جنگی افغانستان پولیس در کنار مسؤولیت تنفیذ قانون و مبارزه با جرایم، در خط نخست جنگ قرار دارد.

آقای آرین شمار نیروهای پولیس را نزدیک ۱۲۵ هزار تن اعلام می‌کند.

در همین حال ویس برمک، وزیر پیشین داخلۀ افغانستان به رادیوی آزادی می‌گوید، با آن که افغانستان در یک وضعیت شکننده قرار دارد، اما در صورت ادامۀ تمویل و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان از سوی امریکا و جامعۀ جهانی، این نیروها توانایی دفاع از خاک و مردم خود را دارند.

ویس برمک، وزیر پیشین داخلۀ افغانستان
ویس برمک، وزیر پیشین داخلۀ افغانستان

به گفتۀ آقای برمک، نیروهای امنیتی افغانستان در سال‌های گذشته آموزش‌های لازم را دیده اند و توانایی دفاع از کشورشان را به دست آورده اند.

او افزود:‌"در صورتی که حمایت مالی، لوژیستیکی و سیاسی وجود داشته باشد، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان قادر به دفاع از وطن، تمامیت ارضی و تأمین امنیت مردم افغانستان هستند و می‌باشند."

این در حالیست که سیگار یا بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان هر از گاهی با نشر گزارش‌های تحقیقی از بلند نرفتن ظرفیت نیروهای امنیتی افغانستان انتقاد کرده و گفته که با توجه به میزان بودجه‌ای هزینه شده، این نیروها در بخش مبارزه با تروریزم به اندازه‌ای که توقع می‌رفت، توانمند نشده اند.

موضوعی که همواره از سوی نهادهای امنیتی افغانستان رد شده است.

XS
SM
MD
LG