لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۷

فعالان مدنی: شماری از متعلمان مکاتب ارزگان مشغول نیش زدن کوکنار شده اند


آرشیف
آرشیف

فعالان مدنی: شماری از متعلمان مکاتب ارزگان برای نیش زدن کوکنار به هلمند رفته اند.

فصل نیش زدن کوکنار در جنوب افغانستان، زمانی که تعدادی از جوانان به آن به دیده فصل کار و کسب پول می‌نگرند.

در این شب و روز مسافرخانه‌های مسیر ولایات کندهار‌–‌هلمند پُر از کسانی است که می‌خواهند از گوشه و کنار افغانستان خودشان را به هلمند برسانند و برای کسب پول در آنجا در مزارع کوکنار نیش بزنند.

فعالان مدنی ارزگان می‌گویند، نه تنها جوانان بی‌کار و بیسواد این ولایت، بلکه تعداد زیادی از متعلمان و معلمان این ولایت نیز مکتب را ترک کرده و در این شب و روز در مزارع کوکنار در ولایت هلمند سرگرم نیش زدن کوکنار اند.

جاوید خپلواک فعال مدنی در ارزگان می‌گوید، در برخی مکاتب این ولایت معلمان به وظایف شان حاضر نمی‌شوند.

او افزود: "حال وقت نیش زدن کوکنار است. این جوانان به هلمند می‌روند و بعداً به دهراود و ترینکوت ارزگان بر می‌گردند. نیش زدن در مزارع کوکنار برای مردم به یک کار و تفریح مبدل شده و تعدادی از متعلمان و معلمان هم در آن درگیر اند."

با وجود هُشدار حکومت افغانستان، امسال نیز در برخی زیادی از ولایت‌های افغانستان کوکنار کشت شده است.

محمد عیم در یکی از لیسه‌های شهر ترینکوت متعلم است. وی می‌گوید، تعداد زیادی از همصنفی‌هایش در این روزها به مکتب نمی‌آیند و در مزارع کوکنار سرگرم نیش زدن اند.

او افزود: "تعدادی از همصنفی‌های من که وضعیت خوب اقتصادی نداشتند و خرچ و مصرف مکتب را هم نداشتند، برای پانزده روز برای نیش زدن و کسب پول رفته اند. آنان برای مکتب رقعه مریضی فرستاده اند."

کسانی که در مزارع کوکنار نیش می‌زنند می‌گویند، به دلیل نبود فرصت‌های کاری تمام سال منتظر رسیدن زمان نیش زدن غوزه‌های کوکنار اند، زیرا تنها همین فصل برای آنان زمان کار و کسب پول است و بس.

آنان می‌گویند، هرچند فصل نیش زدن کوکنار تنها پانزده روز است، اما در این پانزده روز مصارف مالی یک ساله خانواده‌شان را بدست می‌آورند.

محمد نسیم همتزی معاون تدریسی ریاست معارف ولایت ارزگان عدم حضور معلمان در مکاتب را رد می‌کند و می‌گوید، که در رابطه به رفتن متعلمان به مزارع کوکنار را بررسی می‌کنند.

او افزود: "در مورد این چنین ادعا تا حال به ما گزارشی مواصلت نکرده است. ما در ولایت ارزگان برای نظارت از مکاتب یک کمیته داریم، مسوولان این کمیته می‌روند و چنین ادعاها را بررسی می‌کنند. این ادعا را هم ما بررسی خواهیم کرد."

فعالان مدنی در ارزگان می‌گویند، این مشکل تنها با غیرحاضر کردن متعلمان و نظارت از آنان حل شده نمی‌تواند، بلکه به گفته آنان، جلوگیری از رفتن جوانان و متعلمان به مزارع کوکنار نیازمند ایجاد فرصت‌های کاری است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:11 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG