لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۰

امانوئل مکرون و انگلامرکل با ولادیمیر زلینسکی گفتگو می‌کنند


امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و انگلامرکل صدراعظم جرمنی امروز جمعه با ولادیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین گفتگو می‌کنند.
امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و انگلامرکل صدراعظم جرمنی امروز جمعه با ولادیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین گفتگو می‌کنند.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و انگلامرکل صدراعظم جرمنی امروز جمعه(۲۷ حمل​) با ولادیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین گفتگو می‌کنند.

دفتر رئیس جمهور فرانسه گفته که امانوئل مکرون با ولودیمیر زلیسنکی رئیس جمهور اوکراین هنگام صرف نان چاشت دیدار می‌کند و سپس هردو با انگلا مرکل صدراعظم جرمنی از طریق ویدیوکنفرانس گفتگو خواهند کرد.

دفتر مکرون افزوده که حاکمیت اوکراین زیر تهدید است و برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها و دفع آن تلاش می‌ورزند.

زلینسکی گفته که بحث‌ها در پاریس به گفتگوها در قالب گروه موسوم به نورماندی کمک خواهد کرد. این گروه متشکل از رهبران اوکراین، روسیه، فرانسه و جرمنی است و هدفش تلاش برای حل منازعه در اوکراین خوانده شده.

ولادیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین
ولادیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین

فرانسه و جرمنی از سال ۲۰۱۵ به این‌طرف در این منازعه میانجی­گری می‌کنند.

عکس‌ها، ویدیوها و دیگر اطلاعات اخیر، تحرکات عمدۀ واحدهای مسلح روسیه را به سَمت و یا نزدیک مرز اوکراین و در داخل کریمیا نشان می‌دهند.

این اقدامات نگرانی‌ها را در مورد آمادگی روسیه برای اعزام نیروهایش به اوکراین افزایش داده است.

از دید ایالات متحده و ناتو، این تحرکات از سال ۲۰۱۴ به اینطرف بزرگترین اقدام نظامی روسیه است.

مسکو در آن سال کریمیا را به‌طور غیرقانونی جزو قلمرو روسیه ساخت و از جدایی‌طلبان در جنگ در شرق اوکراین حمایت کرد.

در این جنگ تا حال بیش از ۱۳هزار نفر کشته شده اند.

دیدار زلینسکی با مکرون و مرکل پس از آن انجام می‌شود که دمیترو کولِبا وزیر خارجۀ اوکراین خواستار پشتیبانی قوی غرب از کشورش شد و گفت که ابراز حمایت در گفتار کافی نیست.

کولبا روز پنجشنبه پس از گفتگو با همتایان استونیایی، لاتویایی و لیتوانیایی‌اش در کیف از کشورهای بالتیک خواست که با دیگر اعضای اتحادیۀ اروپا و ناتو در بارۀ کمک عملی به کیف به تماس شوند.

او مسکو را متهم کرد که آشکارا اوکراین را به جنگ و نابودی دولتش تهدید می‌کند.

وزیر خارجۀ اوکراین افزود که مهم است تا به روسیه نشان داده شود که اقداماتش در شرق اوکراین عواقب شدید خواهد داشت.

وزارت دفاع روسیه گفته که نیروهای آن کشور فقط به آنچه این وزارت اقدامات "تهدیدآمیز" ناتو خوانده پاسخ می‌دهند و در تمرینات نظامی شرکت می‌کنند.

جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده و صدراعظم جرمنی قبلاً در این هفته از روسیه خواستند که جابه‌جایی نیروهایش را در مرز کاهش دهد.

XS
SM
MD
LG