لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۸

واکنش شماری از شهروندان افغانستان به اعلام زمان خروج نیروهای بین‌المللی


شماری از نیروهای امریکایی در حال گشت‌زنی در ولایت لوگر.
شماری از نیروهای امریکایی در حال گشت‌زنی در ولایت لوگر.

پس از اعلام تاریخ خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان، سؤال اصلی در میان افغان‌ها این است که این تصمیم بر زندگی آن‌ها چگونه اثر می‌گذارد.

جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا، به تازگی اعلام کرده که نیروهای نظامی کشورش تا یازدهم سپتمبر آینده افغانستان را ترک خواهند کرد. به دنبال آن، ناتو و بریتانیا هم تصمیم مشابهی گرفتند.

این تصمیم در میان شهروندان عادی افغانستان واکنش‌های متفاوتی را در پی داشته است. برخی از آن‌ها گفته‌اند که با خروج نیروهای خارجی، دلیلی برای ادامه جنگ و حمایت برخی کشورهای همسایه از شورشیان باقی نمی‌ماند.

نحیب‌الله حقیار، در ولایت کنر به همین نظر است: "ما از این اعلان استقبال می‌کنیم. قبلاً امریکایی‌های زیادی در ولایت کنر حضور داشتند، اما این ولایت امن نبود. زمانی که امریکایی‌ها بیرون شدند، امنیت شد. مردم به فکر آرام زندگی می‌کنند."

با این حال، شماری دیگر از شهروندان افغان نظر دیگری دارند. آن‌ها مانند فضل واحد بیشتر نگران هستند: "اگر امریکایی‌ها از افغانستان بیرون شوند، ممکن است مشکلات زیادی به میان آید. ما در این قسمت تجربه تاریخی داریم. اگر امریکایی‌ها بیرون شوند، جنجال‌های زیادی به میان خواهد آمد."

شمار زیادی افغان‌ها فکر می‌کنند که حالا زمان مناسبی برای خروج نیروهای خارجی نیست. یکی از آن‌ها امیر کوثری در بامیان است: "در وضعیت کنونی خروج نیروهای امریکایی روی روحیه مردم تاثیر ناگوار می‌گذارد. رشد اقتصادی صورت نمی‌گیرد. مهاجرت‌ها زیاد می‌شود و امنیت نیز بدتر خواهد شد."

با این حال، برخی مانند خلیل عظیمی به این باور اند که حالا که امریکا تصمیم به خروج گرفته‌، باید به کمک‌های خود به افغانستان ادامه دهد: "امریکا بالاخره یک روز از افغانستان بیرون می‌شود، اما امید ما این است که پس از خروج نیروهای امریکایی از کشور، آن‌ها و جامعه جهانی باید افغانستان را تنها نگذارند و به کمک‌های‌شان ادامه دهند."

در این میان، کسانی که پیشینه نظامی دارند، بر ادامه کمک‌های مالی و فنی به نیروهای امنیتی افغان تأکید دارند. دولت وزیری جنرال بازنشسته اردو به همین نظر است: "اردو و پولیس ملی افغان به حمایت‌های ملی و تخنیکی نیاز دارند. اگر جامعه جهانی بخصوص امریکا تعهدات خود را عملی و در بخش اکمالات نیروهای امنیتی افغان را حمایت کنند، بیرون شدن نیروهای امریکایی از این کشور خالیگاهی ایجاد نمی‌کند."

پیش از این رهبران حکومت افغانستان گفته‌اند که به تصمیم دولت امریکا در این مورد احترام می‌گذارند. از جمله محمداشرف غنی، رئیس جمهوری گفته که با خروج نیروهای امریکایی مشکلات بیشتر نمی‌شود.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی آقای غنی گفته که نیروهای امنیتی داخلی توانایی دفاع از کشور را دارند.

در حال حاضر، حدود ۱۰ هزار نیروی خارجی در افغانستان حضور دارند که ۲۵۰۰ تن آنها امریکایی هستند.

XS
SM
MD
LG