لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۱

هشت صبح: با خروج نظامیان خارجی، مسئولیت نیروهای افغان بیشتر می‌شود


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل
  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح نوشته است که با خروج نیروهای خارجی، فصل جدیدی در افغانستان باز می‌شود و مسئولیت‌های نیروهای افغان افزایش می‌یابد.

به گفته نویسنده، اعلام ناگهانی خروج نیروهای خارجی از افغانستان بر نشست استانبول سایه افگنده است و نشست استانبول که شبیه نشست بن به‌نظر می‌رسید، اکنون موضع یک نشست رسمی را به‌خود گرفته و در ذهن مردم و احزاب هیج تضمین عملی ندارد.

این روزنامه تأكید كرده كه اعلام خروج ناگهانی نیروهای خارجی از افغانستان نگرانی‌های زیادی را ایجاد كرده است زیرا در گذشته، همه كشورها بر خروج مسئولانه پافشاری می‌كردند.

براساس معلومات روزنامه، اکنون طالبان و دولت افغانستان هردو در حال آماده‌گی برای جنگی هستند که این جنگ جز تلفات هیچ نتیجه‌یی نخواهد داشت.

  • مسیر

روزنامه مسیر به سخنان روز گذشته رئیس جمهور غنی اشاره کرده که گفته بود، هرکی در صف جمهوریت نباشد، در دولت نیز هیچ‌جایی نخواهد داشت.

پیش‌تر گزارش شده بود، رئیس جمهور غنی درحالی این صحبت‌ها را بیان می‌کند که در بحث صلح و مسایل مهم کشور نه تنها میان دولت و سیاسیون بل میان مقام‌های دولتی نیز اختلاف‌های عمیق وجود دارد.

روزنامه تاکید می‌کند که هیچ شهروند افغانستان با این نظام مخالف نیست و نمی‌خواهد دوباره بدون نظام باشد، اما به گفته نویسنده، هیچ افغان وضعیت بد فعلی را نیز نمی‌پذیرد.

بر این اساس، نویسنده بالای دولت صدامی‌زند که بین حق و باطل مرز تعیین کند و چنین اظهاراتی را دیکتاتورانه و خلاف جمهوریت خواند.

  • هیواد

و روزنامه دولتی هیواد از آمادگی کامل برای خروج نیروهای خارجی نوشته است.

به گفته نویسنده، بسیاری احزاب و اشخاص عقب‌نشینی نیروهای خارجی از افغانستان را یک اتفاق خطرناک می‌دانند و دیدگاه‌های‌شان را نیز پیش از این واضح ساخته‌اند.

اما به گفته روزنامه، این یک فرصت بزرگ برای افغان‌ها نیز است زیرا عقب‌نشینی نیروهای خارجی ازاول ماه می شروع و تا ۱۱ سپتمبر ادامه خواهد یافت، پس از آن افغان‌ها حاکمیت ملی خود را خواهند داشت (افغانان د خپل ملي حاکميت څښتنان شي) و تلاش می‌شود از این فرصت نهایت استفاده شود.

در عین زمان، نویسنده خواستار همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی شده و نوشته که ناتو و ایالات متحده، متعهد به یک توافق‌نامه دفاعی و امنیتی با افغانستان برای تجهیز، آموزش و تقویت نیروهای افغان تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی هستند و اکنون نیروهای افغان کاملا آماده اند تا پس از عقب‌نشینی نیروهای خارجی، روند انتقال قدرت را به خوبی برعهده گیرند.

روزنامه تاکید کرده که باید تصمیم عاقلانه برای صلح گرفته شود و این صلح شرط اساسی برای زندگی و پیشرفت است.

XS
SM
MD
LG