لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۹

وزیر خارجه پاکستان: طالبان را تشویق می‌کنیم که در روند صلح دخیل بمانند


آرشیف، شاه محمود قریشی با ملا برادر، رئیس دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر در اسلام‌آباد
آرشیف، شاه محمود قریشی با ملا برادر، رئیس دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر در اسلام‌آباد

شاه محمود قریشی وزیر خارجهٔ پاکستان می‌گوید، آن‌ها طالبان را تشویق می‌کنند که در پروسهٔ صلح افغانستان، دخیل باقی بمانند.

پاکستان کشور پُر نفوذ منطقه بر طالبان، به تازگی در پروسهٔ صلح افغانستان یک بار دیگر ابراز همکاری کرده است.

شاه محمود قریشی وزیر خارجهٔ پاکستان گفته که تأخیر در خروج نیروها همیشه به دلایل لوژیستکی ممکن است.

او گفت، اکنون که طالبان بیشتر هدف خروج نیروهای خارجی از افغانستان را بدست آورده اند، بهتر است که از خود نرمش نشان دهند.

شاه محمود قریشی دیروز دوشنبه (۳۰ حمل) در ابوظبی پایتخت امارات متحدهٔ عربی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت، طالبان خود در این باره تصمیم می‌گیرند، اما پاکستان تا توانی که دارد، تلاش می‌کند، آن‌ها را قانع کند که به خاطر منافع ملی در پروسه صلح دخیل باقی بمانند.

آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

پس از آن که جو بایدن رئیس جمهور امریکا تأخیر در خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را اعلام کرد، طالبان در اعلامیه‌ای گفتند، تا زمانی که تمامی نیروهای خارجی افغانستان را ترک نکنند، آن‌ها در هیچ گونه نشستی اشتراک نمی‌کنند.

بر اساسی فیصلهٔ تازه ایالات متحده خروج بقیه نیروهای امریکایی از اول ماه می تا یازدهم ماه سپتمبر تکمیل می‌شود.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در ادامه مصاحبه خود با خبرگزاری رویترز گفت، همیشه تأخیر در خروج نیروها در مسایل لوژستیکی به میان می‌آید، اما به گفتهٔ او طالبان اکنون بیشتر هدف‌شان از خروج نیروها را بدست آورده اند.

او افزود که بهتر است طالبان به بیرون رفتن قوای خارجی از افغانستان تا یازدهم سپتمبر نرمش نشان دهند.

آرشیف، شماری از اعضای طالبان در افغانستان
آرشیف، شماری از اعضای طالبان در افغانستان

پاکستان در زمانی از طالبان می‌خواهد که در پروسه صلح دخیل باقی بمانند که برگزاری نشست بین‌المللی صلح افغانستان روز شنبه آینده در شهر استانبول ترکیه در نظر است.

همزمان، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حداقل در دو سخنرانی تازهٔ خود از پاکستان خواسته که میان دو گزینه آبادی و ویرانی افغانستان یکی را انتخاب کند.

گزارش‌ها می‌گویند، تلاش‌ها جریان دارد تا طالبان را قناعت دهند که در کنفرانس استانبول ترکیه اشتراک کنند. کنفرانس که ایالات متحده و همهٔ کشورهای دخیل آن را برای افغانستان یک کنفرانس حیاتی می‌دانند.

محمد عمر داوودزی مشاور ارشد رئیس جمهور برای اجماع منطقه‌ای شام دیروز در مصاحبهٔ با رادیو آزادی گفت، بهتر است که طالبان به صدای افغان‌ها و جامعه جهانی گوش دهند.

محمد عمر داوودزی
محمد عمر داوودزی

داوودزی می‌گوید: "تلاش‌ها جریان دارد. نماینده امریکا هم در دوحه است، تلاش دارد که طالبان را قناعت بدهد، دولت قطر هم تلاش دارد تا آن‌ها را قناعت بدهد و همچنان پاکستان هم تلاش می‌کند که طالبان را قناعت بدهند تا در نشست ترکیه اشتراک کنند."

آقای داوودزی این احتمال را هم رد نکرد که نشست ترکیه اندکی به تأخیر برگزار شود.

طالبان، به جز از اعلامیه مفصل‌شان در واکنش به تعویق خروج نیروهای امریکایی از افغانستان دیگر در رابطه به اشتراک‌شان در نشست ترکیه چیزی نگفته اند.

XS
SM
MD
LG