لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۵

اتحادیه اروپا از پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای با ایران خبر می‌دهد


آزشیف، تسلیهات هسته‌ای ایران
آزشیف، تسلیهات هسته‌ای ایران

اتحادیه اروپا از «پیشرفت» در مذاکرات احیای موافقتنامه هسته‌ای ایران خبر داده است.

جوزپ بورل رئیس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا گفت، او شاهد «تمایل» طرف‌‌های دخیل در این روند، برای نجات توافق‌نامه هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران است.

او که در یک کنفرانس خبری در بروکسل صحبت می‌کرد گفت که در احیای این موافقتنامه پیشرفت به میان آمده است.

بوریل می‌گوید: "طی هفته گذشته، مذاکرات از موضوعات کلی به موضوعات متمرکزتر، همانا یکطرف لغو تحریم‌ها و از طرف دیگر اجرای توافق هسته‌ای، وارد شده‌اند. وظیفه همچنان ادامه دارد. این واقعیت که امریکا می‌خواهد به این توافق برگردد و موافقتنامه بتواند به‌طور کامل اجرایی شود، دنیا را بسیار امن‌‌تر خواهد کرد."

جوزپ بوریل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزپ بوریل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا

توافق سال ۲۰۱۵ برای مهار برنامه هسته‌ای ایران با خروج امریکا در ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی، با بحران مواجه شد.

ایران یک ‌سال بعد به صورت تدریجی از بسیاری تعهدات خود در چهارچوب این توافق عدول کرد.

دیپلمات‌های کشورهای باقی مانده در این توافقنامه شامل ایران، بریتانیا، چین، فرانسه، جرمنی و چین از اوایل ماه جاری میلادی در ویانا تشکیل جلسه داده ‌اند تا برای بازگشت طرفین به تعهدات خود در توافق و احیای آن با مشارکت حکومت رئیس جمهور جو بایدن، راهی پیدا کنند.

میخائیل اولیانوف، رئیس هیئت مذاکره‌کننده روسیه در ویانا، در پیامی توییتری در این باره نوشت: "با جمع‌بندی نتایج دو هفته رای‌زنی در مورد احیای توافق، می‌توان با رضایت، خاطر نشان کرد که مذاکرات وارد مرحله پیش‌نویس شده."

او گفت که با راه حل‌‌های عملی هنوز فاصله زیادی است. اما به گفتهٔ او از سخنان کلی عبور کرده و به مرحله توافق در مورد گام‌‌های ویژه برای رسیدن به هدف رسیده‌‌اند.

سخنگوی حکومت جرمنی هم روز دوشنبه (۲۰ اپریل) گفت: "در گفتگوهای هسته‌ای ایران، تحرک، پیشرفت و اراده برای حرکت به جلو مشاهده شده است."

عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران
عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران

پیشتر، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، روز جمعه خبر داده بود که «تفاهم نهایی در حال شکل گرفتن است» و مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که می‌توان کار بر روی یک متن مشترک را به انجام رساند.

آقای عراقچی همچنین گفت، البته این مسیر، مسیر آسانی نخواهد بود و اختلاف نظرها هم پایان نیافته که این اختلاف‌ها باید طی مذاکرات بعدی کاهش پیدا کند.

XS
SM
MD
LG