لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۳

هشت صبح: خروج نظامیان خارجی افغانان را از افزایش جنگ نگران کرده است


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل
  • هشت صبح

هشت صبح نوشته است اعلان خروج نیروهای خارجی از افغانستان، شهروندان کشور را از افزایش جنگ نگران کرده است.

در سرمقاله آمده است، چیزی که در جنگ واضح است، این است که بازنده‌گان اصلی جنگ نخست طرف‌های درگیر و پس از آن افراد ملکی هستند چراکه تلفات نیروهای افغان، طالبان و افراد ملکی افزایش خواهد یافت.

در سرمقاله همچنان آمده که هیچ‌کس از جنگ سود نمی‌برد بلکه این صلح است که به نفع مردم عام و طرف‌های درگیر است.

به باور نویسنده، در نشست بن در سال ۲۰۰۱ میلادی به اشتراک طالبان هیچ توجه نشد، بر اساس معلومات نویسنده، جامعه جهانی و امریکا مانع اشتراک طالبان در نشست بن شدند.

هشت صبح تاکید می‌کند اکنون که نشست استانبول پیش رو است، برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی، همه طرف‌ها باید از فرصت استفاده کرده و در جلسه شرکت کنند و به یک توافق سیاسی برسند.

در پایان سرمقاله آمده است، عقلانیت سیاسی حکم می‌کند که گفتگوهای صلح باید در سطح منطقه‌یی و بین‌المللی جدی گرفته شود، در غیر این‌صورت جنگ در افغانستان از کنترل خارج شده و منجر به بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

  • مسیر

روزنامه مسیر نوشته است که پس از تصمیم جو بایدن رئیس جمهور امریكا، برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان، به‌نظر می‌رسد كه روند صلح افغانستان به بن‌بست خورده است.

در سرمقاله نویسنده سوال کرده که بلاخره برای رسیدن به صلح و ختم جنگ، طرف‌های درگیر چه باید بکنند؟

نویسنده در پاسخ به سوالش نوشته كه دولت باید به تدریج و براساس یك برنامه منظم، زندانیان طالبان را آزاد كند و دولت باید رسماً از سازمان ملل بخواهد که رهبران طالبان را از لیست سیاه خارج كند.

در مقابل، طالبان با اعلام آتش‌بس یا کاهش خشونت‌ها، زمینه را برای پیشرفت اساسی به‌سوی صلح هموار می‌کند.

مسیر در اخیر سرمقاله نوشته است، بن‌بست در روند صلح باید پایان یابد و گفتگوهای صلح باید از سر گرفته شود، برای این کار هردو طرف باید انعطاف پذیری نشان دهند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نوشته صدای رئیس جمهور غنی که گفته‌است، اگر کسی در صف جمهوریت نه‌ایستد، در خط مخالفان قرار خواهد گرفت، واکنش‌های مختلفی را برانگیخته است.

در سرمقاله آمده‌است، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی این صحبت‌های آقای غنی را ستوده و از او حمایت کرده‌اند.

اما برخی دیگر با گفته‌های رئیس جمهور مخالفت کرده اند، زیرا به باور نویسنده، صدای محمد اشرف غنی صدای چند نفری است که در کنار او ایستاده اند و دیگر این که او در صحبت‌های خود خط دشمن را روشن نکرده است.

XS
SM
MD
LG