لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۲

دریافت صورت حساب ماهانه برق انتقاد باشندگان کابل را برانگیخت


صورت حساب ماهانه برق با صورت حساب هر دو ماه بعد.
صورت حساب ماهانه برق با صورت حساب هر دو ماه بعد.

وقتی نخستین صورت حساب ماهانه برق به خانه‌های شماری از کابلیان رسید، شکایت برخی آنان برآمد. اگرچه آنها از ماهانه شدن صورت حساب برق استقبال می‌کنند، اما از شیوه محاسبه صرفیه برق انتقاد می‌کنند.

ویس جویان باشندهٔ منطقه خیرخانه، در شمال کابل، گفت: " [بل] برای ما در این ماه آمده ضریب آنرا بلند برده است در این جا حکومت ضرر نکرده است تنها کسی که متضرر شده مردم است. در چشم مردم خاک زدند بلند بردن ضریب هم یک مشکل اساسی شده برای مردم که پول برق‌شان بیشتر میاید قسمی که از خود ما در یک ماه بلند آمده است قبلا در دو ماه ۲۳۰۰ افغانی میامد اما حالا که ضریب را بلند برده اند در یک ماه ۲۰۰۰ افغانی آمده است."

همچنین حمیده از باشندگان دشت برچی در غرب کابل می‌گوید که این گونه برخورد شرکت برشنا مردم را به ستوه خواهد آورد: "بلی که در همین ماه برای ما آمد، در آن مصرف یک‌ماه ما ۲۶۰۰ افغانی نوشته شده، اما زمانی که به بانک مراجعه کردم، مسئولین گفتند که باید ۳۲۹۸ افغانی باید بپردازی. بعداً رفتم به جکشن پل سوخته مراجعه کردم. آنان گفتند چیزی که در سیستم است، باید آن را بپردازی. به نظر من، این مسئله فاسد بودن شرکت برشنا را نشان می‌دهد. از مردم چه می‌خواهد؟"

این انتقادها به دنبال صدور نخستین صورت حساب ماهانه برق کابل بالا گرفته است. پیش از این صورت حساب برق هر دو ماه یک بار ترتیب می‌شد.

شرکت برشنا براساس مقدار برق مصرف شده، پنج ضریب در نظر گرفته است؛ به گونه‌ای که با افزایش میزان مصرف برق، قیمت ضریب آن بالا می‌رود.

در گذشته قیمت هر کیلووات برق تا دوصد کیلووات دو و نیم افغانی، از ۲۰۱ تا ۴۰۰ کیلوواتی سه افغانی و ۷۵ پول و از ۴۰۱ تا ۷۰۰ کیلووات هر کیلووات ۶.۲۵ افغانی بود. به همین ترتیب، از ۷۰۱ تا دو هزار کیلووات قیمت هر کیلووات ۸.۷۵ افغانی بود.

اما براساس سنجش‌های تازه صورت حساب شماری از باشندگان کابل چنین محاسبه شده است: از ۰ تا ۱۰۰ کیلوات دو و نیم افغانی، از ۱۰۱ تا ۲۰۰ کیلوات سه افغانی و هفتادوپنج پول و به همین گونه رو به افزایش محاسبه شده است.

شرکت برشنا می‌گوید که ضریب قیمت برق را تغییر نداده.

سنگر نیازی، سخنگوی این شرکت گفت که براساس تغییرات تازه، صورت حساب ماهیانه به اندازه نصف صورت حساب دوماهه است. او انتقادهای مطرح شده را ناشی از مشکلات احتمالی فنی دانست: "در این جا مشتری برق ما هیچ زیان نمی‌بیند، اما اگر کدام مشکل تخنیکی باشد، ما این مسئله را به تیم تخنیکی خود راجع می‌کنیم و همگانی می‌سازیم. اگر واقعاً اشتباه شده باشد، در این بل‌ها باید رفع شود."

از سوی دیگر، قدرت‌الله رحیمی، عضو کمیسیون سمع شکایات ولسی جرگه گفته که اگر مشترکان برق شکایتی در این کمیسیون مطرح کنند، این کمیسیون به آن رسیدگی خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG