لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۵

فارن پالیسی: افغان‌ها جنایات طالبان را فراموش نکرده اند


آرشیف، یک جنگجوی طالبان یک مرد را دره می‌زند. November 6, 1996
آرشیف، یک جنگجوی طالبان یک مرد را دره می‌زند. November 6, 1996

روزنامه نیویارک تایمز به خروج نیروهای امریکایی تا ماه سپتمبر امسال پرداخته.

به باور نویسنده، کنار گذاشتن افغانستان اشتباه تاریخی خواهد بود و بیرون شدن نیروهای خارجی از این کشور، نظر اسامه بن لادن رهبر پیشین شبکه القاعده در مورد ایالات متحده را درست ثابت می‌کند که گفته بود: "و در نهایت امریکا فرار می‌کند."

در مقاله نیویارک تایمز آمده که پس از سرنگونی رژیم طالبان در افغانستان یگانه مقصد امریکا در آنکشور کشتن بن لادن نبود بلکه غلط ثابت کردن او در مورد تعهدات واشنگتن به ویژه در بیرون از خاک امریکا هم بود.

بن لادن در عملیات ویژۀ نظامی امریکا در دوم ماه می ۲۰۱۱ در شهرک ایبت آباد پاکستان کشته شد.

روزنامه در ادامه می‌نویسد، اکنون اگر امریکا در این مقطع زمانی حساس افغانستان را پس از دستاورد‌های تقریباً بیست ساله ترک کند در حقیقت نظر اسامه را درست ثابت خواهد کرد زیرا این کشور هنوز هم با احتمال برگشت گروه طالبان رو به رو است.

نیویارک تایمز با اشاره به رژیم طالبان نوشته که در آن زمان زنان اجازۀ تحصیل و کار نداشتند. اما اکنون میلیون‌ها دختر به مکتب می روند، بسیاری از زنان در این مدت داکتر و عضو پارلمان شدند و یا هم اشتراک دختران خود را در مسابقات ورزشی تماشا کردند.

اما به گفتۀ روزنامه اکنون با خروج همۀ نیروهای امریکایی از افغانستان این زنان تنها گذاشته خواهند شد و بیم آن می‌رود که با برگشت احتمالی طالبان این زنان همه دستارود‌های‌شان را از دست بدهند.

زنان افغان نه تنها از حضور کمرنگ‌شان در روند صلح افغانستان همواره شکایت کرده اند؛ بلکه ابراز نگرانی هم کرده اند که با برگشت احتمالی طالبان به قدرت ممکن است که آنها بار دیگر تجارب تلخ سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ را تکرار کنند.

نشریۀ فارن پالیسی مطلبی را زیرعنوان " افغان‌ها جنایات طالبان را فراموش نکرده اند" نشر کرده.

نشریه با رضاگل ۷۵ ساله صحبت کرده که گفته در رژیم طالبان زمانی که این گروه بر ولسوالی قره باغ کابل حمله کرده بودند سه پسر نوجوانش را از دست داده بود و خودش با پای برهنه به سوی مرکز کابل فرار کرده بود.

او گفته هنوز هم آن حادثه را فراموش نکرده و بیم دارد که این گروه دوباره به قدرت برسد.

در ادامه آمده که با گذشت نزدیک به بیست سال آثار جنگ زمان طالبان در قره باغ مشاهده می‌شود و به گفتۀ نویسنده برخی‌ها هنوز هم جنایاتی را که طالبان در شمالی انجام دادند فراموش نکرده اند.

مانند رضاگل هزاران افغان دیگر بیم دارند که مبادا با برگشت احتمالی طالبان به قدرت جنایات آن زمان تکرار شود.

طالبان در سال‌های اخیر گفته اند که حاضر اند در چارچوب عنعنات افغانستان و دین اسلام به حقوق زنان ارج بگذارند.

اما برخی از زنان این اظهارات را کلی می‌خوانند.

مذاکرات میان نماینده‌های دولت افغانستان و گروه طالبان در سپتمبر ۲۰۲۰ در دوحه آغاز شد، اما تا کنون این گفت‌وگوها نتیجه‌ای در پی نداشته و از سطح خشونت‌ها هم در این کشور کاسته نشده. حال نشست دیگری در مورد صلح افغانستان در استانبول در راه است. این نشست که قرار بود در ۲۴ اپریل برگزار شود برای بار دوم به تعویق افتاد.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه شب گذشته (۳۱ حمل) در یک برنامه تلویزیون خبر ترک گفت که این نشست تا بعد از عید رمضان به تعویق افتاده است. او گفت نشست به خاطری به تعویق افتاد که فرصت خیلی اندک به زمانی مانده که باید نشست استانبول برگزار می‌شد.

به گفته او برخی اشتراک کننده‌ها شاید نمی‌توانستند تا سه روز آینده برای نشست آماده شوند. این دیپلومات ارشد ترکیه، تاریخ جدید نشست را مشخص نساخت.

XS
SM
MD
LG