لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۸

نیویارک تایمز: بایدن حفظ گروهی از نیرو‌های امریکا در افغانستان را رد کرده است


شماری از نشریه‌های جهان
شماری از نشریه‌های جهان
  • نیویارک تایمز

روزنامه امریکایی نیویارک تایمز به اظهارات کنیت مکنزی قوماندان فرماندهی مرکزی ایالات متحده در شرق میانه تمرکز کرده است.

جنرال مکنزی روز سه شنبه (۲۰ اپریل) گفت، خیلی برای امریکا دشوار خواهد بود که تهدیدهای شبکۀ القاعده را پس از خروج کامل نیروها در ۱۱ سپتمبر شاهد باشد.

به نوشتۀ روزنامه، جو بایدن رئیس جمهور امریکا، مشوره‌های مقام‌های ارشد پنتاگون و مشاورین نظامی را برای حفظ گروه کوچکی از نیرو‌های این‌کشور در افغانستان رد کرده است.

در ادامه آمده که چگونگی نظارت بر گروه‌های تروریستی و بررسی احتمال حمله بر آنها پس از خروج نیروها از افغانستان از چالش‌های عمده است.

به باور نویسنده مطلب، نظارت بر تروریستان برای امریکا دشوار خواهد بود، زیرا پایگاه‌های بزرگ این کشور در فاصلۀ دور از افغانستان موقعیت دارد.

از تاجیکستان، اوزبیکستان و قزاقستان به عنوان گزینه‌های قابل استفاده برای اردوی امریکا در صورت تهدید تروریستان نام برده شده، اما روزنامه نوشته که این کشورها تحت نفوذ روسیه قرار دارند و روابط واشنگتن با مسکو به خاطر وضع تحریم‌های تازه برهم خورده است.

نیویارک تایمز همچنان نوشته که اداره‌های استخباراتی امریکا به این باور اند که شبکه القاعده و سایر گروه‌های تروریستی خطر فوری برای حمله بر ایالات متحده از افغانستان نیستند و این ارزیابی، به ادارۀ جو بایدن فرصت داده تا خروج نیروهای کشورش را در جریان امسال اعلام کند.

  • واشنگتن تایمز

روزنامه واشنگتن تایمز نوشته که ایالات متحده شکست را در افغانستان پذیرفته.

به نوشتۀ روزنامه، گروه طالبان در یازدهم سپتمبر امسال از دو مورد تجلیل خواهد کرد. نخست بدترین حمله در خاک امریکا که ۲۰سال پیش توسط القاعده، از متحدین این گروه صورت گرفت و دوم پیروزی در برابر امریکا پس از جنگ دو دهه.

واشنگتن تایمز اظهارات کولین پاول وزیر پیشین خارجۀ امریکا در اداره جورج دبلیو بوش را نقل کرده که از برنامه جوبایدن برای خروج نیروها از افغانستان دفاع کرده و گفته است که قشون سرخ شوروی پیشین هم در افغانستان خسته شده بودند و دوباره به کشور شان باز گشتند.

پاول پرسشی را هم مطرح کرده که مردم تا چی وقت خروج نیروهای شوروی سابق را به خاطر داشتند؟

در ادامه آمده که ایالات متحده با برگزیدن شکست، به این نکته مُهر تایید گذاشت که اسلامگرایان تلاش‌های شان را در هر نقطۀ از جهان دو چند می‌سازند.

به نوشته روزنامۀ واشنگتن تایمز، با تصمیم ایالات متحده برای خروج از افغانستان، دشمنان امریکا تشویق می‌شوند و جسورانه‌تر می‌اندیشند.

XS
SM
MD
LG