لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

حکومت افغانستان از اعلام کمک ۳۰۰ میلیون دالری امریکا با کابل استقبال کرد


بیرق‌های امریکا (راست) و افغانستان
بیرق‌های امریکا (راست) و افغانستان

حکومت افغانستان بعد از این که وزیرخارجۀ امریکا کمک سه صد میلیون دالر دیگر را با افغانستان اعلام کرد این کمک را بیانگر تعهد دوام‌دار همکاری دانسته، استقبال کرد.

دواخان مینه پال معاون رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت شب گذشته (۲۱ اپریل) به رادیو آزادی گفت: "کمک‌های ایالات متحدۀ امریکا نشان دهندۀ تعهد دراز مدت با حکومت و مردم افغانستان است. با وجود این که حضور نظامی ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان کاهش می‌یابد ولی کمک‌های اقتصادی در هر عرصه با مردم و حکومت افغانستان ادامه خواهد یافت."

ولی محمد نعیم سخنگوی دفترسیاسی طالبان در قطر در واکنش خود اگرچه از این مورد مشخص کمک اظهار بی اطلاعی کرد ولی افزود که مردم افغانستان عموما به همکاری بی غرضی که درد مردم را دوا کند نیاز دارند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

نعیم گفت: "اما همکاری‌های که بنام ملت، بنام مردم جمع می‌شود و یا می‌آید اینجا باز حیف‌ومیل می‌شود قسمی که متاسفانه در همین ۲۰ سال شد به این نوع همکاری‌ها مردم ما و ملت ما نیاز ندارد."

وزیرخارجۀ امریکا با اعلام این کمک گفت، حکومت این کشور با کانگرس کار می‌کند تا تقریبا سه میلیون دالر کمک ملکی به افغانستان فراهم کند.

انتونی بلینکن روز چهارشنبه گفت که حکومت سابق امریکا این کمک را به پیشرفت در گفتگوی صلح مشروط کرده بود.

تصمیم دادن این کمک بعد از آن اتخاذ می‌شود که جوبایدن رئیس جمهور امریکا چند روز پیش اعلام کرد که متباقی عساکر این کشور قبل از سالروز حمله‌های یازدهم سپتمبر افغانستان را ترک خواهند کرد.

آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

حمله‌های تروریستی که ۲۰ سال قبل در امریکا صورت گرفت و منجر به مداخلۀ نظامی ائتلاف به رهبری امریکا در افغانستان شد.

رئیس جمهور امریکا هنگام اعلام تاریخ خروج نیروها گفت که واشنگتن به کمک خود با نیروهای امنیتی-دفاعی افغانستان و برنامه‌های ملکی به شمول توانمند سازی زنان و دختران ادامه خواهد داد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا گفت که این کمک وزارت خارجۀ و ادارۀ انکشاف بین‌المللی امریکا بخاطر نشان دادن حمایت پایدار از مردم افغانستان صورت می‌گیرد.

وزیر خارجۀ امریکا در اعلامیه خود می‌افزاید که این کمک مالی برای حفاظت و انکشاف دست آوردهای ۲۰ سال گذشته از طریق بهبود دسترسی افغانان غیرنظامی به خدمات اساسی مصرف خواهد شد.

بلینکن می‌گوید که این مبلغ برای تقویت رشد اقتصادی، مبارزه با فساد اداری، حمایت از توانمند سازی زنان، جامعۀ مدنی، رسانه‌های مستقل و برنامه‌های دیگر مصرف خواهد شد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا
انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا

این سه صد میلیون دالر یک بخشی از بسته ششصد میلیون دالری است که دونالد ترمپ، رئیس جمهور سابق امریکا در کنفرانس بین‌المللی ماه نوامبر گذشته متعهد شده بود.

ولی نصف آن را به پیشرفت در گفتگوهای قطر مشروط کرده بود. گفتگوهای که اکنون به بن بست مواجه شده است.

اجلاس بین‌المللی که قرار بود در این هفته در استانبول برگزار شود نیز به تعویق افتاد چون طالبان برای حضور در آن آمادگی نشان ندادند.

XS
SM
MD
LG