لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۵

مقام‌ها: کشت کوکنار در کندهار کاهش یافته است


آرشیف، کشت کوکنار در ولایت کندهار
آرشیف، کشت کوکنار در ولایت کندهار

بخش‌های زیاد ولایت کندهار از چند ماه به اینسو شاهد جنگ و ناامنی است و برخلاف وضعیت در هلمند، دوام جنگ در کندهار کمک کرده است که امسال کشت کوکنار در این ولایت به مراتب کاهش یابد.

احمد بهیر احمدی سخنگوی والی کندهار در صحبت به رادیو آزادی گفت، ترویج کشت‌های بدیل با کاهش در کشت کوکنار کمک کرده، اما در سال‌جاری علت اصلی کاهش در کشت کوکنار تشدید جنگ و بی‌جا شدن دهقانان از مناطق شان به ولایات و ولسوالی‌های همجوار بوده است: "ترویج کشت‌های بدیل کوکنار در مناطق تحت حاکمیت دولت سبب شد تا توجه مردم از کشت کوکنار منحرف شود. موضوع دوم و اساسی بروز خُشکسالی بود که اکثریت دهقانان نخواستند با کشت کوکنار خود شان را متضرر سازند و موضوع سوم شدت جنگ در برخی ولسوالی‌های بود که دهقانان به دلیل آن مناطق شان را رها کرده و بیجا شده بودند. از همین رو امسال در مقایسه به سال‌های گذشته کشت کوکنار در کندهار تقریباً با هیچ برابر بود."

ارغنداب، ژیری، پنجوایی و میوند از جمله ولسوالی‌های اند که در آن‌ها بیشتر کوکنار کشت می‌شود. از میان این ولسوالی‌ها، امسال تنها در ولسوالی میوند کشت کوکنار صورت گرفته، اما در سه ولسوالی دیگر از چند ماه به اینسو جنگ جریان دارد.

آرشیف، مزارع کوکنار در ولایت کندهار
آرشیف، مزارع کوکنار در ولایت کندهار

به اساس سروی تخمینی اداره احصائيه و معلومات، در سال ۱۳۹۹ بالای بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین در کندهار کوکنار کشت شده بود، که در مقایسه به سال قبلی آن، ۴۷ درصد افزایش را نشان می‌داد.

حاجی عطاالله عضو شورای ولایتی کندهار با اشاره به عوامل کاهش در کشت کوکنار در این ولایت، از حکومت می‌خواهد که برای حفظ وضع موجود و ترویج کشت‌های بدیل کوکنار، با دهقانان کمک و همکاری کند: "چند ماه می‌شود که کشت کوکنار صورت نمی‌گیرد، زیرا در ولسوالی‌ها جنگ جریان دارد و حتی باغ‌های مردم بی‌سرنوشت مانده است. در برخی ولسوالی‌ها همانند دند و ارغستان مردم بخاطری کوکنار کشت نمی‌کنند که قیمت تریاک پایین آمده و علاقه قبلی با کشت کوکنار باقی نمانده است. اگر حکومت به خواسته های دهقانان توجه کند، کشت کوکنار از این هم کمتر خواهد شد و توجه مردم به بخش‌های دیگر زراعت معطوف خواهد شد."

در سال‌های گذشته اکثریت تریاک بدست آمده از کوکنار کندهار جهت تبدیل کردن آن به هیرویین به خارج از افغانستان قاچاق می‌شد، اما حال فابریکات کوچک در گوشه و کنار این ولایت و ولایت‌های همجوار ساخته شده و تریاک بدست آمده از این ولایت در همین فابریکه ها به هیرویین تبدیل می‌شود، از همین رو قیمت تریاک نیز کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG