لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

مذاکرات صلح و تقویت اجماع منطقه‌ای محور بحث نشست سه جانبه کابل، انقره و اسلام آباد


بیرق های ملی افغانستان، ترکیه و پاکستان
بیرق های ملی افغانستان، ترکیه و پاکستان
پس از اعلام تاخیر در نشست استانبول در مورد صلح افغانستان حالا وزارت خارجه کشور می‌گوید قرار است امروز نشست سه جانبه میان وزرای خارجه افغانستان، ترکیه و پاکستان برگزار شود.
حامد تهذیب، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان روز جمعه به رادیو آزادی گفت محمدحنیف اتمر وزیرخارجهٔ کشور در این نشست حضور دارد.
به گفته او این نشست که برای یک روز ادامه دارد بیشتر روی مسایل مانند ازسرگیری مذاکرات صلح با طالبان، تقویت اجماع منطقه‌ای برای حمایت از صلح و برخی مسایل دیگر بحث می‌شود: "قرار است امروز وزیر امور خارجه افغانستان در یک نشست سه جانبه وزرای امور خارجه پاکستان و ترکیه در شهر استانبول ترکیه نشست داشته باشد از سرگیری مذاکرات صلح با طالبان، تقویت اجماع در حمایت از روند صلح، نقش پاکستان و ترکیه در تقویت اجماع و همچنین نقش پاکستان و ترکیه در موفقیت روند صلح و تقویت و گسترش همکاری های بیشتر میان سه کشور از جمله آجندای این نشست می‌باشد."
این نشست در حالی برگزار می‌شود که نشست استانبول برای صلح افغانستان که قرار بود در ۲۴ ماه اپريل به میزبانی ترکیه و تحت حمایت امریکا برگزار شود تا پس از عید رمضان به تعویق افتاده است.
این دومین بار است که نشست استانبول به تعویق می‌افتد. پیش از این انتظار می‌رفت که این نشست در ۱۶ اپریل برگزار شود.
انتظار می‌رفت در نشست صلح افغانستان در استانبول نماینده های بیش از بیست کشور و سازمان‌های بین‌المللی اشتراک کنند.
این در ‌حالی است که پیش از این مقام‌های حکومت افغانستان و هیئت مذاکره کنندهٔ حکومت در دوحه بارها گفته اند که طالبان برای حضور در گفت‌وگوها حاضر نیستند و بهانه‌گیری می‌کنند.
هرچند این نشست میان ترکیه، پاکستان و افغانستان برای گفت‌وگو روی موضوع صلح افغانستان برگزار شده است اما پرسشی که در این روزها همواره روی زبان‌هاست این است که آیا طالبان در نشست‌های بعدی در باره صلح افغانستان شرکت خواهند کرد؟
اعضای دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر
اعضای دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر
طالبان به تازگی در این باره به رادیو آزادی چیزی نگفتند اما پیش از این ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان به روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفته بود که نمایندگان طالبان در حال گفت‌وگو با امریکا، قطر و ترکیه هستند و اگر به نگرانی‌های شان پاسخ داده شود، برای رسیدن به صلح از هر فرصتی استفاده خواهند کرد.
طالبان پس از آن چنین واکنشی نشان دادند که روند خروج نیروهای امریکایی بر اساس توافقنامه دوحه میان امریکا و طالبان تا اول ماه می‌ تکمیل نمی‌شود بلکه با تصمیم اخیر امریکا قرار است روند خروج نظامیان این کشور در اول ماه می سال روان آغاز شود و آخرین سربازان این کشور در یازدهم سپتمبر افغانستان را ترک خواهندکرد.
XS
SM
MD
LG