لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۱

میلیتری تایمز: امریکا به بیرون کردن تجهیزات از افغانستان آغاز کرده است


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • میلیتری تایمز

روزنامۀ میلیتری تایمز در مطلبی نوشته است که اردوی ایالات متحده در ادامۀ آمادگی برای خروج از افغانستان به بیرون کردن تجهیزات آغاز کرده است.

روزنامه نوشته که یک مقام وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون روز پنج‌شنبه گفت که روند بیرون کردن سلاح و تجهیزات پیش از اول ماه می آغاز شده و اردوی امریکا برای پیشبرد این روند، قرارداد‌ها را با قراردادیان محلی افزایش داده.

بر اساس اعلام جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده، تمام نیروهای امریکایی تا یازدهم ماه سپتمبر امسال افغانستان را ترک خواهند کرد و روند خروج این نیروها در اول ماه می آغاز خواهد شد.

در حال حال حاضر ۲۵۰۰ سرباز امریکایی و ۷۰۰۰ سرباز کشورهای دیگر عضو ناتو در افغانستان مستقر اند.

میلیتری تایمز روزنامۀ مربوط به اردوی امریکا است.

در مطلب می‌خوانیم که اردوی امریکا در تابستان پارسال به دنبال خروج شماری از نیروهای آن کشور از افغانستان پایگاه‌های کوچکش را بسته کرد.

روزنامه به نقل از یک مقام پنتاگون که نامش ذکر نشده می‌نویسد که انتقال تجهیزات از همان زمان ادامه یافته است، اما به نوشته روزنامه با وجود آمادگی روان، روند خروج نیروهای باقی مانده تا چند هفتۀ دیگر آغاز نخواهد شد.

به گفتۀ این مقام، تا زمانی‌که پایگاه‌های دیگر بسته نشوند، این روند آغاز نخواهد شد.

  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز مطلبی را تحت عنوان "رها کردن افغانستان اشتباه تاریخی است" نشر کرده.

بریت استیفنس نویسندۀ مطلب از یک سفرش به کابل قصه کرده.

او نوشته است یک باری که با طیاره از دبی به کابل می‌رفت، در داخل طیاره شماری از بازیکنان فوتبال افغانستان و چند دختر هم حضور داشتند.

استیفنس افزوده که آنها با هم گفتگو می‌کردند و می‌خندیدند.

نویسندۀ مطلب گفته هنگامی‌که رئیس جمهور جوبایدن زمان خروج نیروها از افغانستان را اعلام کرد، به یاد این افراد افتاد و امیدوار است که آنها پیش از رسیدن طالبان به قدرت، از افغانستان بیرون شوند.

او همچنان گفته، هرچند امریکا نیروهایش را به خاطر بهبود وضعیت زنان افغان نفرستاده بود، اما با حضور این نیروها در افغانستان، مکاتب به روی میلیون‌ها دختر باز شد، شماری زیادی از دختران تحصیلات عالی را فرا گرفتند، داکتر شدند و همچنان در پُست‌های دولتی کار می‌کنند.

اما به گفتۀ نویسنده، اکنون این زنان و دیگر افغان‌هایی‌که در زمینه حقوق بشر و فراهم کردن زندگی بهتر به مردم تلاش می‌کنند تنها رها می‌شوند.

XS
SM
MD
LG