لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۸

وزارت دفاع: با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، خلای امنیتی به‌وجود نخواهد آمد


شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان
شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

همزمان با آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان، وزارت دفاع این کشور گفته که خلای امنیتی در این کشور به وجود نخواهد آمد.

رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند که کار بسته‌بندی و انتقال تجهیزات نظامی و بیرون شدن تمام سربازان آن کشور از افغانستان در حال اجرا است.

سی‌ان‌ان به نقل از سه مقام امریکایی گزارش داده که وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) استقرار صدها سرباز خود را برای تامین امنیت خروج نیروهای امریکایی و ناتو در منطقه تائید کرده است.

این رسانه همچنین گزارش داده که لوید آستین، وزیر دفاع امریکا، تمدید استقرار یک کشتی هواپیمابر در منطقه را منظور کرده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا نیز دیروز به خبرنگاران گفت که نیروهای امریکایی از افغانستان خارج می‌شوند و دو بمب‌افگن بی-۵۲ برای تامین امنیت این نیروها از پیش به منطقه وارد شده‌اند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا
جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا

سی‌ان‌ان همچنین به نقل از یک مقام امریکایی که نامش را نگرفته، افزوده که تمرکز به انتقال فوری تجهیزاتی است که در افغانستان از بین برده نمی‌شوند و به نیروهای افغان نیز سپرده نمی‌شوند.

در همین حال فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در واکنش به این گزارشها به رادیو آزادی گفت که نیروهای افغان از توانایی خوبی برخوردارند و با خروج نیروهای بین‌المللی هیچ نوع خلای امنیتی در این کشور به وجود نخواهد آمد.

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

آقای امان گفت: "وزارت دفاع افغانستان آمادگی‌های تمام برای گرفتن مسئولیت دارد. ما پلان مشخصی داریم و در چارچوب این پلان روند انتقال صورت می‌گیرد. همه روزه روی این پلان کار جریان دارد و هیچگونه هراس و نگرانی باید وجود نداشته باشد و هیچگونه خلای امنیتی هم به وجود نخواهد آمد."

در همین حال روزنامه نیویارک تایمز گزارش داده که ۶ جنگنده بی-۵۲ در خاور میانه برای حفاظت از روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان جابجا شده‌اند.

این در حالی است که براساس گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس ویلیام برنز رئیس سازمان استخباراتی امریکا سی‌آی‌ای در اخیر هفته گذشته به‌گونه غیرمنتظره به کابل سفر کرده و در دیدار با مقام‌های افغان از تلاش امریکا برضد هراس‌افگنی اطمینان داده است.

ویلیام برنز رئیس سازمان استخباراتی امریکا
ویلیام برنز رئیس سازمان استخباراتی امریکا

این خبرگزاری نوشته که نگرانی‌ها در مورد توانایی افغانستان در امر مبارزه با تروریزم پس از خروج نیروهای بین‌المللی از این کشور افزایش یافته است.

از سویی هم شیرمحمد کریمی، لوی درستیز پیشین اردوی افغانستان می‌گوید که نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور بسیار خوب آموزش دیده‌اند و از توانایی خوبی برخور داراند.

آقای کریمی اما نگران توانایی‌های فنی و لوژیستیکی نیروهای افغان پس از بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان است.

شیرمحمد کریمی، لوی درستیز پیشین اردوی افغانستان
شیرمحمد کریمی، لوی درستیز پیشین اردوی افغانستان

آقای کریمی گفت: "قابلیت فنی و قابلیت لوژیستیکی محاربوی بسیار مهم است. اگر اردوی ما از لحاظ فنی و لوژیستیکی ضعیف نشود وظایف خود را به خوبی انجام خواهد داد."

جو بایدن رئیس جمهوری امریکا اعلان کرده که خروج تمام نیروهای امریکایی تا ۱۱ سپتمبر سال جاری میلادی از افغانستان تکمیل خواهد شد.

اما شماری از مقام‌های ارشد امریکایی با توجه وضعیت جاری افغانستان هشدار داده‌اند که این کار خطرات جدی را در پی خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG