لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۶

تشدید جنگ در ماه رمضان؛ وزارت داخله: صد سرباز و پنجاه ملکی کشته شده اند


آرشیف، مراسم تدفین فردیکه در حمله انتحاری در کابل کشته شده است. January 28 2018
آرشیف، مراسم تدفین فردیکه در حمله انتحاری در کابل کشته شده است. January 28 2018

امروز دوازدهم ماه رمضان است. وزارت داخله افغانستان می‌گوید در این دوازده روز خشونت‌ها کاهش نیافته و جنگ همچنان ادامه دارد و حتی شدت گرفته.

حمید روشن، معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که در این مدت بیش از ۱۵۰ نظامی و غیرنظامی کشته و بیش از ۵۰۰ نفر زخمی شدند: "طالبان یکبار دیگر روشن ساختند که آنان به هیچ اصول اخلاقی، انسانی و اسلامی پابند نیستند. از آغاز ماه مبارک رمضان تا کنون حدود ۵۰ فرد ملکی و ۱۰۰ نظامی از سوی طالبان در نقاط مختلف کشور کشته شده‌اند که شامل زنان و کودکان می‌باشند."

در همین حال، روح‌الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع گفته که در حال حاضر نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در مناطق مختلف کشور مشغول جنگ با طالبان هستند: "طالبان در ماه رمضان هم خشونت‌ها را کاهش ندادند، بلکه بیشتر هم ساختند. حملات‌شان را علیه مردم انجام می‌دهند، اما نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در نقاط مختلف کشور حملات و برنامه‌های دشمن را خنثی ساخته‌اند. در حملات نیروهای امنیتی و دفاعی افغان تلفات سنگینی هم به طرف مقابل وارد شده است."

روح‌الله احمدزی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
روح‌الله احمدزی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

اما گروه طالبان این ادعای نهادهای امنیتی را رد کرده گفته‌اند که حملات نیروهای دولتی بیشتر شده است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه به رادیو آزادی گفت که جنگجویان طالبان حملات خود را در مقایسه با گذشته کاهش داده‌اند و تنها در برابر حملات نیروهای دولتی اقدام می‌کنند.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که حرکت مردمی صلح روز شنبه نشست‌های را در ۲۵ ولایت تحت نام "خارجی‌ها بیرون شوند و جنگ برای چه است" برگزار کرده‌اند.

اقبال خیبر رئیس این حرکت به رادیو آزادی گفت که بعد از این هیچ بهانه‌ای برای ادامه جنگ در افغانستان وجود ندارد.

آقای خیبر افزود که جنگ در افغانستان به اوجش رسیده و همه روزه افغان‌ها در حملات مختلف کشته می‌شوند.

XS
SM
MD
LG