لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۲

نمایشگاه کتاب زیر عنوان "کتاب صلح" در کابل برگزار شد


نمایشگاه کتاب در شهر کابل
نمایشگاه کتاب در شهر کابل

در حالی که تهدیدهای امنیتی رو به افزایش است و همچنان از مردم قربانی می‌گیرد، در گوشه‌ای از غرب شهر کابل نمایشگاه کتاب برگزار شده‌است.

این‌ نمایشگاه را "مرکز فرهنگی پل سرخ" در منطقه پل سرخ شهر کابل، یکی از مکان‌های پرتجمع کابل برگزار کرده است.

شاهد فرهوش، مسئول "مرکز فرهنگی شهر کتاب" و از برگزارکنندگان‌ این نمایشگاه به رادیو آزادی گفت که در این نمایشگاه هشت ناشر از پایتخت بیش از ۱۰ هزار جلد کتاب از زمینه‌های ادبیات، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و مسائل زنان و کودکان را به نمایش گذاشته‌اند.

به گفته او، این نمایشگاه زیر عنوان "کتاب صلح" برگزار شده و هدف از آن بزرگداشت از روز جهانی کتاب و حمایت از صلح است.

نمایشگاه کتاب در شهر کابل
نمایشگاه کتاب در شهر کابل

آقای فرهوش افزود: "ما روز نخست نمایشگاه را در حمایت از حقوق بشر گرفتیم. به همین‌گونه امروز ما آزادی بیان بود امروز نمایشگاه را در حمایت از آزادی بیان گرفتیم که خط سرخ ما آزادی بیان است. روز سوم البته در حمایت از حقوق و دستاوردهای زنان در ۲۰ سال اخیر است و روز چهارم نمایشگاه در حمایت از خانواده‌های قربانیان جنگ ۲۰ سال اخیر است و روز آخر هم در حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور و ناشران افغانستان خواهد بود."

او گفت اگر چه تهدیدهای امنیتی وجود دارد، اما این چنین تهدیدها نمی‌تواند صدای مردم را در گلو خفه کند.

علی یعقوبی مسئول "انتشارات دانشگاه" یکی دگر از برگزار کننده های این نمایشگاه گفت: " این نمایشگاه به ابتکار مرکز فرهنگی پل سرخ و همکاری چند ناشر افغانستان برگزار شده یکی از آن "انتشارات دانشگاه" است. این نمایشگاه روز‌ جمعه به مناسبت روز جهانی کتاب آغاز شده و تا روز سه‌شنبه ادامه دارد در کنار آن مردم در همین دو روز آمدند استقبال کردند."

بازدید کننده ها از نمایشگاه کتاب که در شهر کابل برگزار شده است
بازدید کننده ها از نمایشگاه کتاب که در شهر کابل برگزار شده است

در همین‌حال پروانه کبریت و شریفه موحدیزاده از بازدید‌کنندگان این نمایشگاه، برگزاری این چنین نمایشگاه‌ها را گام نیک می‌دانند: "این یک فرهنگ خوب است برعلاوه این‌که زمینه کتابخوانی را به مردم مهیا می‌کند، در کنار آن در این شرایط ناامن که فعلاً افغانستان قرار دارد با این‌گونه برنامه‌ها نیرو و حس توان را می‌تواند قوی بسازد به‌خاطر آینده افغانستان."

"نمایشگاه در فضای بسیار خوب برگزار شده. بسیار بازدید‌ کننده‌ها زیاد است و هر کس می‌آید در بخش صنایع دستی و کتاب نمایشگاه برگزار شده‌است."

نمایشگاه کتاب در شهر کابل
نمایشگاه کتاب در شهر کابل

پس از نمایشگاه بزرگ کتاب در ۱۲ عقرب پارسال، این نخستین نمایشگاه کتاب است که در کابل برگزار شده‌است. نمایشگاه کتاب پارسال با حضور ناشران از افغانستان و ایران در پوهنتون کابل برگزار شد، اما در نخستین روز افتتاح این نمایشگاه، مهاجمان به پوهنتون کابل حمله کردند و نمایشگاه برهم خورد.

با این همه اما برگزار کنندگان نمایشگاه پارسال می‌گویند هدف مهاجمان نمایشگاه کتاب نبود.

در سال‌های گذشته نمایشگاه‌های کتاب با حمایت نهادهای دولتی برگزار می‌شد، اما نمایشگاه امسال را چند ناشر خصوصی به صورت نسبتاً محدود برگزار کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG