لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۳

آغاز عملیات نظامی تازه اردوی ترکیه علیه جنگجویان کُرد در شمال عراق


آرشیف، نیروهای نظامی ترکیه
آرشیف، نیروهای نظامی ترکیه

اردوی ترکیه عملیات نظامی تازه بر ضد جنگجویان کُرد در شمال عراق را آغاز کرده است.

مقام‌ها و رسانه‌های محلی ترکیه دیروز (۲۴ اپریل)گزارش داده‌اند، که اردوی این کشور عملیات نظامی تازه را بر ضد شبه نظامیان کرد در شمال عراق آغاز کرده و سلسلۀ از حمله‌های هوایی بر مواضع آن‌ها انجام داده است.

به اساس گزارش تلویزیون ترکیه، ناوقت ۲۳ اپریل نیروهای نظامی این کشور حمله‌های طیاره‌های جت و انداخت توپچی بر مواضع حزب ممنوع کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در شهر سرحدی حکاری را آغاز کردند.

در گزارش گفته شده، بعد هم نیروهای خاص، طیاره‌های بی پیلوت مسلح و هلیکوپترهای نظامی دیروز (شنبه، ۲۴ اپریل) به این درگیری‌ها در شمال عراق پیوسته اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در یک پیام ویدیویی که توسط خبرگزاری دولتی "آنادولو" نشر شد گفته است، هدف این حمله‌ها "ریشه‌کن ساختن" به گفتۀ او "قاتلان" است.

رجب طیب اردوغان با اظهار این که ترکیه به تمامیت ارضی عراق احترام می‌گذارد، گفته، شماری از تروریست‌ها در اثر حمله‌ها بر پناهگاه‌ها و مغاره‌های آن‌ها از بین رفته اند.

به نوشتۀ مرکز خبر رادیو آزادی، تا هنوز در این مورد واکنشی از سوی بغداد یا منطقه خودمختار کردها در شمال عراق، مشاهده نشده است.

اردوی ترکیه به طور مکرر حمله‌ها بر شمال عراق انجام داده، می‌گوید که اهداف حزب ممنوع کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را هدف قرار می‌دهد.

حزب کارگران کردستان توسط ترکیه، ایالات متحدۀ امریکا و همچنان اتحادیۀ اروپا به حیث یک سازمان تروریستی شناخته شده است.

به گفتۀ انقره، در ماه فبروری سال جاری میلادی، ۱۳ شهروند ترکیه به شمول پرسونل نظامی و پولیس توسط شبه نظامیان مربوط به حزب کارگران کردستان در منطقه گارا در شمال عراق اعدام شدند.

حمله‌های هوایی ترکیه بر اهداف «پ‌ک‌ک» در شمال عراق
حمله‌های هوایی ترکیه بر اهداف «پ‌ک‌ک» در شمال عراق

این افراد حدود دو هفته بعد از یک عملیات نظامی ترکیه که بر ضد حزب کارگران کردستان در همان منطقه رخ داد، کشته شدند.

تا اکنون در نتیجۀ درگیری‌ها که از ده‌ها سال به این‌سو بین حکومت ترکیه و حزب کارگران کردستان ادامه دارد، ده‌ها هزار تن کشته شده‌اند.

پس از فروپاشی پروسۀ صلح بین حکومت ترکیه و حزب کارگران کردستان در سال ۲۰۱۵ میلادی و پایان دادن به آتش‌بس دو ساله، انقره گفته است که به مذاکرات با حزب کارگران کردستان بر نمی‌گردد.

این افراد حدود دو هفته بعد از یک عملیات نظامی ترکیه که بر ضد حزب کارگران کردستان در همان منطقه رخ داد، کشته شدند.

XS
SM
MD
LG