لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۱:۰۲

سفیر چین در کابل: بیجنگ از افغانستان با ثبات حمایت می‌کند


آرشیف، شهر کابل
آرشیف، شهر کابل

چین می‌گوید روند صلح افغانستان در مرحله حساسی قرار دارد و کشورش از افغانستان با ثبات حمایت می‌کند.

با شدت حمله‌های گروه طالبان و اعلام بیرون شدن نظامیان خارجی از افغانستان چین که از رقیبان اقتصادی ایالات متحدۀ امریکا به شمار می‌رود، در تلاش آن است تا به گفتۀ مقام‌های آن کشور "نقش سازنده‌یی" را در روند صلح داشته باشد.

وانگ یون سفیر این کشور در کابل امروز (۵ ثور) در یک نشست خبری تاکید کرد که چین برای تحقق روند صلح افغانستان با جامعه جهانی بگونه مشترک کار خواهد کرد.

آقای یون می‌گوید: "پروسه صلح افغانستان در یک مرحله حساس و حیاتی قرار دارد و چین از یک افغانستان مسالمت‌آمیز که صلح در آن برقرار باشد حمایت می‌کند. کسانی که زمینه را برای رسیدن افغانستان به یک صلح دایمی فراهم می‌کنند ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم."

وانگ یو، سفیر چین در افغانستان
وانگ یو، سفیر چین در افغانستان

با این حال، هرچند حکومت افغانستان از تلاش‌ها برای اجماع ملی و منطقه‌یی برای تحقق این روند سخن می‌گوید، اما بدین باور است که نقش برجستۀ کشورهای جهان و منطقه بیشتر از هرچیز دیگری روند مذاکرات را سرعت خواهد بخشد.

لطیف محمود معاون سخنگوی رئیس جمهور گفت: "هدف اصلی حکومت افغانستان پایان جنگ و برقراری صلح عادلانه و پایدار است. از شش سال بدین‌سو تلاش‌های واقع‌گرایانه حکومت افغانستان باعث اجماع ملی، منطقه‌یی و جهانی شد و صلح را از یک آرزو به یک گفتمان غالب ملی، منطقه‌یی و جهانی تبدیل کردیم. توقع ما از کشورهای منطقه و جهان این است که با پروسه صلح که خواست تمام بشریت است همکار باشند."

حالا اگر قرار است چین نقش سازنده‌یی را در روند صلح داشته باشد، این به چی معنا خواهد بود؟

تمیم عاصی رئیس انستتیوت مطالعات جنگ و صلح که برای مدتی هم معین وزارت دفاع افغانستان بوده است، بدین باور است که، چین به عنوان یک قدرت جهانی با در نظرداشت نفوذی که بر ایران، روسیه و پاکستان دارد در صورتی که بخواهد می‌تواند نقش تاثیرگذاری در روند صلح افغانستان داشته باشد.

تمیم عاصی، رئیس مطالعات صلح و جنگ افغانستان
تمیم عاصی، رئیس مطالعات صلح و جنگ افغانستان

عاصی می‌گوید: "جمهوری خلق چین نفوس گسترده بر پاکستان دارد و همراه طالبان در سال‌های متمادی از طریق کانال‌های مخفی در تماس بوده و ارتباطی با این گروه دارد و هم چنان یک قدرت بزرگ جهانی است و با نفوذی که در سازمان ملل دارد می‌تواند نقش مهمی را در تسهیل این روند داشته باشد. اما برمی‌گردد که چقدر از نفوذ سیاسی، اقتصادی و دیپلوماتیک خود در برابر ایران، پاکستان، روسیه و دیگر کشورهای منطقه استفاده می‌کند تا نتایج قابل لمسی را از تلاش‌های خود بدست آورد."

از سوی دیگر عمر شریفی آگاه روابط بین‌الملل و استاد پوهنتون در کابل باور دارد که چین همواره به افغانستان از دید پاکستان نگاه کرده است و حالا هم همکاری‌اش در این روند پرتلاش نخواهد بود.

شریفی می‌گوید: "تا کنون چین در برابر افغانستان دید واضح نداشته و به افغانستان از عینک پاکستانی دیده است و دست پاکستان را در مسئله افغانستان باز گذاشته است. احتمال همکاری فعلا کم است، اما در عین زمان نگرانی چین این است که افغانستان به پایگاه تروریزم و مواد مخدر تبدیل شود."

عمر شریفی، استاد پوهنتون
عمر شریفی، استاد پوهنتون

این در حالی است که گفتگوهای صلح بین‌الافغانی نتیجۀ ملموسی نداشته و کشورهای دخیل در مسایل افغانستان در تلاش هستند که با رهبری سازمان ملل طالبان و حکومت افغانستان را در یک نشست بزرگ در استانبول باهم بنشانند_ نشستی که تاکنون دوبار به تعویق افتاده است و قرار است پس از عید زمان برگزاری آن روشن شود.

پیش از این جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا اعلام کرده است که تمامی نیروهایش را از افغانستان از اول ماه می تا یازدهم ماه سمپتمبر همین سال برون خواهد کرد.

تصمیمی که نگرانی هایی را از تبدیل شدن این کشور به میدان جنگ‌های داخلی و بروز تهدیدهای تازه برای منطقه و جهان برانگیخته است.

XS
SM
MD
LG