لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۸

نگرانی سازمان ملل از حمله بر خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر در افغانستان


الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی کشته شده در هلمند و یما سیاووش خبرنگار پیشین طلوع نیوز که در کابل کشته شد.
الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی کشته شده در هلمند و یما سیاووش خبرنگار پیشین طلوع نیوز که در کابل کشته شد.

ماری لاولر، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور مدافعان حقوق بشر، جزئیات نامه‌ای را همگانی کرده که بیانگر نگرانی او از حمله به خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر درافغانستان است.

نگرانی شدید گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور مدافعان حقوق بشر, از عدم بررسی پرونده‌های خشونت علیه خبرنگاران افغان و مدافعان حقوق بشر و ادامه حمله به آنها.

ماری لاولر، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور مدافعان حقوق بشر
ماری لاولر، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور مدافعان حقوق بشر

ماری لاولر نامه‌ای را همگانی کرده که به نماینده افغانستان در سازمان ملل فرستاده و در آن نوشته شده که "ما به ویژه از عدم گزارش بررسی‌های صورت گرفته در مورد این قتل‌ها و ادامه خشونت‌ها علیه خبرنگاران و فعالان حقوق بشر نگران هستیم."

در نامه همچنین آمده که عاملان چنین حمله‌های هدفمندانه به دلیل معافیت از مجازات به حمله‌های خود ادامه می‌دهند.

در نامه از مقام‌های افغان خواسته شده که برای تامین عدالت و جلوگیری از حمله‌های بعدی، تحقیقات کامل، مناسب، پیگرد قانونی و محاکمه عادلانه متهمان قتل‌های خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر آغاز شود.

در همین حال مجیب خلوتگر رئیس سازمان حمایت از رسانه های آزاد افغانستان (نی) گفته که حکومت افغانستان برای رسیدگی به پرونده‌های قتل خبرنگاران کاری انجام نداده و این به گفته او، زمینه حمله‌های بیشتر علیه آنها را فراهم کرده است.

مجیب خلوتگر رئیس سازمان حمایت از رسانه های آزاد افغانستان (نی)
مجیب خلوتگر رئیس سازمان حمایت از رسانه های آزاد افغانستان (نی)

او افزود: "متاسفانه حکومت افغانستان در زمینه قتل خبرنگاران و پیگیری دوسیه‌های قتل خبرنگارن به ویژه قتل‌های هدفمندانه که از حدود یک سال به این‌سو جریان دارد، کار بسزای انجام نداده است. این باعث شده تا کسانی که دست به قتل خبرنگاران می‌زنند، شجاعانه‌تر از گذشته خبرنگاران را به قتل برسانند."

ماری لاولر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مدافعان حقوق بشر، همچنین در این نامه که در آن از الیاس داعی، خبرنگار پیشین رادیو آزادی که حدود ۵ ماه پیش در هلمند کشته شد، نیز یادآوری کرده و نوشته که او خواهان برداشتن گام‌های موقت و فوری است تا تخطی‌ها و حمله‌ها علیه خبرنگاران و فعالان حقوق بشر در افغانستان خاتمه یابد.

الیاس داعی، خبرنگار پیشین رادیو آزادی که حدود ۵ ماه پیش در هلمند کشته شد
الیاس داعی، خبرنگار پیشین رادیو آزادی که حدود ۵ ماه پیش در هلمند کشته شد

اما او این را قابل نگرانی خوانده که معاون رئیس جمهوری افغانستان بر اجرای حکم اعدام قاتلان یوسف رشید رئیس اجرایی پیشین بنیاد انتخابات آزاد وعادلانه افغانستان فیفا تاکید کرده است.

از سویی هم نعیم نظری معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته که این کمیسیون به گونه جدی نگرانی حمله‌های هدفمندانه و سیستماتیک در برابر خبرنگاران و فعالان حقوق بشر است.

نعیم نظری معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
نعیم نظری معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

"قتل‌های هدفمند و سیستماتیک به عنوان یک روش مورد استفاده گروه‌ها قرار می‌گیرد. کمیسیون مستقل حقوق بشر به گونه جدی نگران این موضوع است و از دولت می‌خواهد که عاملان قتل‌های هدفمند را با جدیت شناسایی کرده و به پنجه قانون بسپارد."

اما لطیف محمود معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان گفته که از سال ۱۳۸۱ خورشیدی تا حالا ۱۴۱ پرونده خشونت علیه خبرنگاران بررسی شده و هیچ پرونده وجود ندارد که به نحوی تحت بررسی نباشد.

او گفت:‌"در حال حاضر هیچ پرونده نسبتی خبرنگاران نیست که تحت دوران نباشد. یا زیر کشف است، یا زیر بررسی قرار دارد و یا هم در مراحل مختلف محاکماتی قرار دارد. تامین امنیت خبرنگاران و تمام شهروندان افغانستان مکلفیت دولت جمهوری افغانستان است."

این در حالی است که پس از توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان در قطر، حمله‌های هدفمندانه به ویژه در برابر خبرنگاران و اعضای جامعه مدنی در افغانستان افزایش یافته است.

حکومت افغانستان طالبان را عامل این حمله‌ها دانسته، اما طالبان همواره دست داشتن در چنین حمله ها را رد کرده وگفته‌اند که در این حمله‌ها دست ندارند.

XS
SM
MD
LG