لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۸

ویسا: افغانستان در مرحله جدید با خطرات بالقوه روبروست


آرشیف
آرشیف

روزنامه مسیر در مورد موج تازه ویروس کرونا و تهدید آن در افغانستان نوشته است.

در این روزنامه آمده که به شمول کشورهای منطقه و همسایه افغانستان در شماری از کشورهای دیگر نیز موج تازه این ویروس گسترش یافته و تنها در هند از این رهگذر در سه روز بیش از یک میلیون به کرونا آغشته شده و هزاران تن در نتیجه آن جان خود را از دست داده‌اند.

روزنامه در سرمقاله خود نوشته که، موج جدیدی از کرونا به مرزهای افغانستان رسیده است، اما برای جلوگیری از آن اقدامات در افغانستان وجود ندارد.

این روزنامه سفارش کرده که پیش از آنکه موج سوم کرونا در افغانستان آغاز شود حکومت باید تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از ورود موج جدید به افغانستان انجام دهد.

اما نویسنده هشدار می‌دهد که اگر موج جدید ویروس کرونا وارد افغانستان شود و گسترش یابد، قرنطینه جلو گسترش آن را گرفته نخواهد توانست و نه شفاخانه ها و سیستم های صحی پاسخگوی رسیدگی به بیماران و درمان آنان خواهد بود.

ویسا می‌نویسد که افغانستان در مرحله جدید با خطرات بالقوه روبرو است.

در ادامه این روزنامه نوشته که اگر افغان‌ها پیش از بیرون شدن نیروهای امریکایی به یک توافق صلح نرسند، با بیرون شدن کامل نیروهای امریکایی از افغانستان اوضاع در این کشور پیچیده و خطرناک خواهد شد.

روزنامه نوشته که افزون بر این، برخی از فرماندهان جهادی پیشین بیرون حکومت هستند و برخی‌هم تازه ظهور کرده اند که متعلق به گروه‌های قومی خاصی هستند، خود را مستقل می‌دانند و با طالبان می‌جنگند.
به گفته نویسنده، با برون شدن نیروهای خارجی، جنگ در برابر دولت شدت خواهد گرفت، اما بزرگترین خطر برای حکومت جنگ برونی نه، بلکه شورش و منفعت شخصی گروه‌های داخلی خواهد بود.

روزنامه دولتی هیواد در باره ورود یک هیئت پاکستانی به کابل نوشته است.

در ادامه سرمقاله این روزنامه تأکید شده است که حکومت افغانستان باید با پاکستان به صلح برسد، زیرا پاکستان از طریق همه گروه‌های مسلح از جمله طالبان و القاعده و حتا ملیشه های خود جنگ اعلام ناشده را با افغانستان در پیش گرفته است.

این روزنامه نوشته که افغانستان در شرایطی با هیئت پاکستانی دیدار می‌کند که ارتش ایالات متحده برای آمادگی برون کردن نظامیان خود از افغانستان روند برون کردن تجهیزات خود را آغاز کرده است.

به گفته نویسنده، با درنظرداشت این، تعهدی برای همکاری در زمینه مبارزه با هراس افگنی با افغانستان وجود دارد و این کشور در این زمینه با متحدان بین‌المللی خود در تماس است.

XS
SM
MD
LG