لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۵

گزارش: شیوع ویروس کرونا روی مصارف نظامی کشورها در ۲۰۲۰ تاثیر نداشته است


رسم گذشت مشترک نیروهای امریکا و اوکراین در کی‌یف
رسم گذشت مشترک نیروهای امریکا و اوکراین در کی‌یف

انستیتوت بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم در گزارشش که امروز دوشنبه ۲۶ اپریل نشر کرد گفته که علیرغم شیوع ویروس کرونا، مصارف نظامی در جهان باز هم افزایش داشته است.

مصارف نظامی در سال گذشته ۲۰۲۰ میلادی به ۱.۹ تریلیون دالر رسید با اینکه برخی کشورها مانند چیلی و کوریای جنوبی یک بخشی از بودجه نظامی خود را برای مقابله با کرونا تخصیص دادند و برازیل و روسیه نسبت به مصارف نظامی که از پیش پلان کرده بودند کمتر پول مصرف کردند.

دیگو لوپیز دی سیلوا یکتن از تهیه کنندگان این گزارش به آژانس خبررسانی فرانسه گفت توقع نمی‌رفت که هزنیه نظامی افزایش یابد چون بخاطر شیوع ویروس کرونا فکر می‌شدکاهش داشته باشد.

او می‌افزاید که اکنون نتیجه‌گیری این است که همه‌گیری جهانی کرونا کدام تاثیر قابل ملاحظۀ روی هزینه‌های نظامی در سال ۲۰۲۰ نداشته است.

اما دیده شود که کشورها در سال دوم شیوع کرونا نیز چنین مصارف نظامی خواهند داشت یا نه.

رسم گذشت نظامی در چین
رسم گذشت نظامی در چین

امریکا، چین، هند، روسیه و بریتانیا پنج کشوری اند که سال گذشته بیشترین هزینه‌های نظامی داشته اند.

آنها در مجموع ۶۲ فیصد مصارف نظامی جهان را داشتند.

از جمله امریکا در سال ۲۰۲۰، ۷۷۸ میلیارد دالر در امور نظامی مصرف کرده که نسبت به سال قبلی ۴.۴ درصد افزایش داشت. این سومین سال افزایش پیهم هزینه‌های نظامی در امریکا محسوب می‌شود.

الیکسندره مارکستاینر یکتن از تحقق کنندگان انستیتوت استکهلم گفت که اکثر این مصارف نظامی امریکا در بخش‌های تحقیقات و انکشاف توانایی و برنامه‌های طولانی مدت چون نوسازی زراد خانه اتمی مصرف شده است.

هزینه‌های نظامی چین در سال گذشته در مرتبه دوم قرار داشت و برای بیست و شش‌مین سال پیهم سال گذشته افزایش داشت.

انستیتوت بین‌المللی تحقیقات صلح در استکهلم می‌گوید که چین سال گذشته تقریباً ۲۵۲ میلیارد دالر در امور نظامی مصرف کرده که نسبت به سال قبلی ۱.۹ فیصد افزایش داشت.

سال گذشته هند ۷۲.۹ میلیارد و روسیه ۶۱.۷ میلیارد مصارف نظامی داشتند.

گزارش می‌افزاید که هزینه‌های نظامی تقریباً همه کشورهای عضو ناتو در سال گذشته افزایش داشت.

XS
SM
MD
LG