لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۶

ولسی جرگه: ناتو و امریکا تجهیزات نظامی خود را از افغانستان بیرون نکنند


آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

شماری از اعضای ولسی جرگه گفته‌اند که نیروهای بین‌المللی نباید تجهیزات نظامی خود را از افغانستان بیرون کنند.

آنان با اشاره به افرایش خشونت‌ها پس اعلام خروج نیروهای خارجی می‌گویند که نیروهای افغان به این تجهیزات جنگی نیاز دارند و امریکا و ناتو "حق ندارند" تجهیزات‌شان را بیرون انتقال دهند و یا نابود کنند.

بلقیس روشن، عضو ولسی جرگه امروز دوشنبه (۶ ثور) در نشست عمومی مجلس گفت: "امریکایی‌ها بروند، اما تمام امکانات، از سلاح و مهماتی را که سر مردم افغانستان امتحان کرده‌اند، حق ندارند با خود ببرند. دوم [نباید] به کشورهای همسایه بخصوص پاکستان بدهند، سوم نابود کنند."

این در حالی است که جنرال سکات میلر فرمانده ماموریت حمایت قاطع در افغانستان دیروز یک‌شنبه در کابل به خبرنگاران گفت که همه پایگاه‌هایی که نیروهای امریکایی از آن خارج می‌شوند، با برخی تجهیزات در اختیار نیروهای افغان قرار خواهند گرفت.

سکات میلر، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان
سکات میلر، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان

آقای میلر افزود: "یک نوع تجهیزاتی که خاص است، ما باید دوباره آن را به کشورهای خود بفرستیم. این یک ضرورت است. ولی ما تا حد امکان اگر مجبور نباشیم، می‌خواهیم مطمئن شویم که نیروهای امنیتی افغان، پایگاه‌ها، برخی تجهیزات و اجزای که برای فعالیت اردو مورد نیاز است داشته باشند."

در همین حال، وزارت دفاع کشور گفته که به ارزش یک میلیارد دالر امریکایی تجهیزات جنگی مورد نیاز برای نیروهای افغان سپرده خواهد شد.

فواد امان، معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: "تجهیزاتی که مورد نیاز ما است و ما می‌توانیم در عملیات‌ها استفاده کنیم، به ارزش یک میلیارد دالر به وزارت دفاع داده می‌شود، اما تجهیزاتی که مورد نیاز ما نیست و ما نمی‌توانیم استفاده کنیم، بدون شک که با خود می‌برند."

بر بنیاد تصمیم جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده همۀ نیروهای امریکایی تا یازدهم سپتمبر افغانستان را ترک خواهند کرد.

امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

اما در توافقنامه قطر میان طالبان و امریکا پذیرفته شده بود که همه نیروهای امریکایی تا اول ماه می افغانستان را ترک می‌گویند_توافقنامه‌یی که طالبان هشدار داده بودند که اگر نافذ نشود راه‌های هرگونه اقدام را به طالبان باز خواهد کرد.

اکنون با اعلام زمان خروج نیروهای خارجی از کشور، نگرانی‌ها از افزایش خشونت‌ها در کشور افزایش یافته است.

اما مقام‌های امینتی همواره تاکید کردند که نیروهای امنیتی افغانستان توانایی دفاع از کشور را به گونه مستقلانه دارند.

XS
SM
MD
LG