لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

وزارت صحت: شیوع ویروس کرونا در افغانستان رو به افزایش نسبی گذاشته است


یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان-جاپان
یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان-جاپان

وزارت صحت عامه افغانستان گفته که شیوع ویروس کرونا در هفته‌های اخیر رو به افزایش نسبی گذاشته است.

عثمان طاهری، معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت اگرچه آمار مبتلاها به گونه نسبی بالا رفته، اما در مقایسه با کشورهای همسایه، افغانستان در وضعیت بهتر قرار دارد.

با شیوع موج سوم ویروس کرونا در کشورهای منطقه بخصوص هند، وزارت صحت عامه افغانستان از افزایش نسبی ابتلا به این بیماری در این کشور خبر داده است.

عثمان طاهری، معاون سخنگوی این وزارت روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت اگرچه هنوز موج سوم کرونا به افغانستان نیامده، اما این وزارت اقدامات جدی را برای پیشگیری از آن روی دست گرفته است.

آقای طاهری با اشاره به رفت‌وآمد به کشورهای همسایه بخصوص هند گفت.

او افزود: "رفت‌وآمد از طریق هوا نسبت به گذشته کاهش یافته. کسانی که رفت‌وآمد می‌کنند، تست منفی پی‌سی‌آر کووید-۱۹ را دارند، اما متاسفانه با گذشت هر روز افزایش نسبی در ارقام ویروس کرونا دیده می‌شود، اما باز هم در مقایسه با کشورهای همسایه در وضعیت بهتر هستیم. مشکل اساسی بی‌تفاوتی مردم است که باید توصیه‌های صحی را رعایت کنند".

آقای طاهری در پاسخ به این سوال که آیا کابل و ولایات دوباره قرنطین خواهند شد، گفت حالا وضعیت به گونه‌ای نیست که در مورد قرنطین تصمیم گرفته شود.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که هم اکنون هند بالاترین میزان ابتلا به ویروس کرونا در یک شبانه‌روز را در چند روز پی‌هم ثبت کرده است.

مراسم آتش‌سپاری جنازه‌های بیمارانی که در اثر مبتلاشدن به کووید-۱۹ جان سپرده اند.
مراسم آتش‌سپاری جنازه‌های بیمارانی که در اثر مبتلاشدن به کووید-۱۹ جان سپرده اند.

در عین حال، فرید ماموندزی، سفیر افغانستان در هند در یک مصاحبه اختصاصی با رادیو ‌آزادی، از وضعیت بیمارانی که برای درمان به هند می‌روند، ابراز نگرانی کرد.

او گفت: "شرایط فعلاً اینجا بسیار خراب است. بیمارانی که می‌آیند در شفاخانه‌ها به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند. در چند روز گذشته بسیار واقعاتی داریم که مردم برای علاج آمده‌اند، اما به کرونا مبتلا شده‌اند و جان داده‌اند. تقریباً هرروز دو تا سه چنین رویدادها را داریم."

آقای ماموندزی از مسافران و بیماران خواست که در شرایط کنونی به هند سفر نکنند.

به این حال، وزارت صحت عامه افغانستان گفته آماری از تعداد تلفات افغانها در اثر ابتلا به ویروس کرونا در هند در اختیار ندارد.

در عین حال، وحید مجروح سرپرست وزارت صحت عامه روز دوشنبه در نشستی با رئیسان صحت عامه ولایات روی مسایلی مانند احتمال قطع پروازهای هند به افغانستان، وضع محدودیت در تردد مسافران در مرزهای هند و پاکستان، وضع قیود شب‌گردی، جلوگیری از تجمعات، فعال‌سازی کمیته‌های اضطراری گفتگو کرد.

وحید مجروح سرپرست وزارت صحت عامه
وحید مجروح سرپرست وزارت صحت عامه

این در حالی است که نگرانی‌ها از رفت‌وآمد از کشورهای همسایه بخصوص هند به افغانستان بیشتر شده اند.

اداره هوانوردی افغانستان گفته که پروازهای کابل-دهلی و دیگر پروازها با رعایت توصیه‌های صحی ادامه دارد.

محمدنعیم صالحی سخنگوی این اداره روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت: "تمام مسافرینی که در هند باشند، می‌توانند به افغانستان بیایند، اما بخاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از طریق ترانسپورت هوایی اداره هوا نوردی ملکی به تمام شرکت‌های هوایی و تمام مسافران اطلاع داده که هر مسافری که از کشورهای خارجی بخصوص هند و ایران به افغانستان سفر می‌کنند، باید تست منفی کرونا داشته باشند؛ در غیر آن اجازه سفر به آنها داده نمی‌شود."

براساس آمار وزارت صحت عامه افغانستان، در ۲۴ساعت گذشته ۲۱۰ مورد جدید ابتلا به کرونا ثبت شده که تعداد مجموع مبتلاها به ۵۹ هزارو ۲۲۵ تن رسیده است.

همچنین با جان باختن ۶ بیمار کووید-۱۹ در یک شبانه‌روز اخیر، تعداد جان‌باختگان به دو هزار و ۵۹۸ تن رسید. براساس این آمار ۵۲ هزار و ۵۲۰ بیمار کووید بهبود یافته‌اند.

XS
SM
MD
LG