لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۳

هشت صبح: اشرف غنی توافقنامه سیاسی تشکیل حکومت را زیرپا کرده است


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل مطالب مختلفی را پیرامون تقرری‌های تازه در حکومت، رهایی احتمالی زندانیان طالب و موج سوم ویروس کرونا به بررسی گرفته اند.

  • هشت صبح

هشت صبح در سرمقاله خود نوشته است که حکومت فعلی یک حکومت توافقی است که به اساس توافق سیاسی میان رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله به میان آمده است.

در سرمقاله آمده است، محمد اشرف غنی از آغاز حکومت تا حال توافقنامه سیاسی را زیرپا کرده و به شمول تقرری‌ها فیصله‌های بزرگ مهم را به تنهایی و در غیاب انجام می‌دهد.

به اساس معلومات نویسنده، وزیر خارجه امریکا در نامه‌ای که به رئیس جمهور غنی فرستاده تاکید کرده است که در فیصله‌های بزرگ مهم در مورد افغانستان با بزرگان و رهبران سیاسی تاثیرگذار مشوره کند.

در پایان سرمقاله آمده است حالا که نیروهای بین‌المللی افغانستان را ترک می‌کنند این مساله افغان‌ها را نسبت به آینده‌شان نگران کرده است. به گفته نویسنده پس در چنین وضعیت بحرانی نسبت به هر زمان دیگر به اتحاد و همبستگی نیاز است، تا تمام افغان‌ها احساس مالکیت کنند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نوشته است، پس از آن که تاریخ تازه بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان اعلام شد، طالبان این تصمیم را تخطی از توافقنامه دوحه خوانده و در واکنش به این مساله فیصله کردند که در نشست استانبول شرکت نمی‌کنند.

در سرمقاله آمده است، حالا که امریکا بر پاکستان فشار می‌آورد تا طالبان را تشویق به شرکت در نشست استانبول کند، اما طالبان بخاطر شرکت در این نشست شرط بیرون شدن نام رهبران‌شان از لست سیاه و رهایی ۷،۰۰۰ زندانی‌شان را مطرح کرده‌اند.

در روزنامه به نقل از کریم خرم فرد نزدیک به حامد کرزی رئیس جمهور پیشین گفته شده است که محمد اشرف غنی به امریکا اطمینان داده است که ۷،۰۰۰ زندانی طالب را آزاد می‌کند.

به باور نویسنده ، هرگاه این خبر واقعیت داشته باشد، پس امریکا با طالبان در عقب پرده یک دست شده است، چیزی که مقام‌های افغان از آن اطلاع ندارند. حالا دیده شود، که در آزادی این زندانیان افغان‌ها چه امتیازی را بدست خواهند آورد.

در پایان سرمقاله آمده است که هرگاه احتمالا زندانیان آزاد شده طالب یک بار دیگر به میدان‌های جنگ برگردند، معنی آن این خواهد بود که امریکا می‌خواهد یک بار دیگر طالبان را به قدرت برساند.

این درحالیست که مقام‌های بلند پایه حکومت، امرالله صالح و حمدالله محب تاکید کرده‌اند که حکومت آماده آزادی زندانیان طالب نیست.

  • مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله خود از بی‌تفاوتی حکومت برای جلوگیری از گسترش موج سوم ویروس کرونا انتقاد کرده و نوشته است که این موج به شدت افغان‌ها را تهدید می‌کند.

نویسنده سفارش می‌کند که حکومت برای جلوگیری از موج سوم ویرس کرونا باید تدابیر جدی را اتخاذ کند. نخست پروازها به بیرون از کشور را متوقف کند، هرگاه این کار امکان نداشت، مسافران که رفت و برگشت می‌کنند را آزمایش کرونا کرده و تا حدی ممکن آنان را تحت نظارت جدی قرار دهد.

در پایان سرمقاله آمده است، حالا ترس آن وجود دارد که بی‌تفاوتی حکومت سبب خواهد شد که موج سوم ویروس وارد کشور شود و بعدا مقام‌های حکومت تلاش‌های ناکام برای جلوگیری از آن را آغاز کنند، بازارها را مسدود کرده و مردم را با مشکلات بزرگ اقتصادی و گرسنگی مواجه کنند.

XS
SM
MD
LG