لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۷

احمدضیا سراج: طالبان توانایی بیشتر از حملات جاری را ندارند


جنگجویان گروه طالبان در مناطق دور دست ولایت کندهار
جنگجویان گروه طالبان در مناطق دور دست ولایت کندهار

احمدضیا سراج، رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان روز سه‌شنبه (۷ ثور) در نشست خبری‌یی در کابل گفت که طالبان در حال حاضر به اندازۀ توانایی‌شان حملات انجام می‌دهند و فعالیت می‌کنند.

به گفته آقای سراج، پس از آغاز روند خروج نیروهای خارجی تا سه روز دیگر، تغییرات زیادی در حملات طالبان به میان نخواهد آمد: "همین لحظه هم از تمام توانایی خود استفاده می‌کنند. هر روز حملات‌شان به پوسته‌ها و شاهراه‌ها ادامه دارد. چیزی فراتر از او پس از اول می در اختیار ندارند. قسمتی شاید در ختم جمع‌آوری حاصلات کوکنار تحرکات‌شان را بیشتر بسازند."

رئیس امنیت ملی افزود که دیروز یک عضو ارشد گروه طالبان به نام مولوی احمد کندهاری در مناطقی میان ولسوالی‌های ژیری و میوند کندهار هدف قرار گرفت و کشته شد.

احمدضیا سراج رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان
احمدضیا سراج رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان

به گفته آقای سراج، پس از اختر محمد منصور این دومین مقام بلندپایۀ طالبان است که از بین برده می‌شود.

اختر محمد منصور رهبرگروه طالبان در ماه جوزای ۱۳۹۵ در یک حمله طیاره بی‌سرنشین امریکایی در پاکستان کشته شد.

رئیس امنیت ملی افغانستان همچنین در این نشست گفت که گروه طالبان موضوع رهایی ۷ هزار زندانی‌اش را هم با امریکا و هم با دولت افغانستان دنبال می‌کند. آنچه که مقام‌های حکومتی به شمول امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری گفته است در کاهش خشونت‌ها کمک نخواهد کرد.

در همین حال محمداشرف غنی در نشستی در ارگ ریاست جمهوری به مناست هفتۀ آب و برق گفت که افغانستان اهمیت خود را از دست نداده و پس از اعلام خروج نیروهای خارجی از افغانستان، این کشور وارد فصل جدیدی شده است: "افغانستان به انزوا نمی‌رود و فراموش نمی‌شود. ما فصل نو مناسبات بین‌المللی خود را در حال قلم زدن هستیم. اطمینان کامل داشته باشید که قوای امنیتی و دفاعی افغانستان تمویل می‌شوند و در تجهیزات‌شان مشکلی نخواهد آمد."

آقای غنی افزود که اکنون این فرصت به میان آمده است که افغانستان روی پای خود بایستد.

از سوی دیگر امرالله صالح، معاون نخست آقای غنی در این نشست گفت که در حال حاضر روحیۀ ملی نسبت به زمانی که موضوع حضور و یا عدم حضور امریکا مشخص نبود، بیشتر تقویت شده و همه شهروندان افغانستان خواستار حفاظت از دست‌آوردهای ۲۰ سال گذشته هستند.

امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور افغانستان
امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور افغانستان

آقای صالح از طالبان خواست که دست از "کشتار و تخریب" بردارند و رقابت را به بازسازی و خدمت‌رسانی به مردم محدود سازند: "هیچ امکان ندارد که شما به قلب مردم راه پیدا کنید و دروازۀ دل مردم را با استفاده از باروت و تفنگ باز کنید. من با رئیس صاحب جمهور همصدا می‌شوم که بیایید رقابت را از کشتار به رقابت ساختن و خدمت‌رسانی به تمام مردم افغانستان تبدیل کنیم."

این در حالی است که روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان از اول ماه می، یعنی سه روز دیگر، آغاز می‌شود و نگرانی‌هایی وجود دارد که پس از خروج این نیروها جنگ شدت یابد و وضعیت افغانستان بدتر از این شود.

XS
SM
MD
LG