لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۰

بانک انکشاف آسیایی: رشد اقتصادی افغانستان در سال ۲۰۲۱ بهبود یافته است


نما ای از شهر کابل
نما ای از شهر کابل

بانک انکشاف آسیایی براساس یک گزارش تازه پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی افغانستان در سال ۲۰۲۱ بهبود یافته و در سال آینده به مراتب بهتر خواهد بود.

بانک انکشاف آسیایی با پخش گزارش تازه گفته که رشد اقتصادی افغانستان در سال ۲۰۲۰ به دلیل برخی چالش‌ها منفی ۵ درصد بوده اما پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری ۳ درصد و در سال آینده ۴ درصد خواهد بود.

در گزارش این بانک که امروز همگانی شد آمده است که رشد اقتصادی این کشور در سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، بی‌ثباتی سیاسی و ادامه خشونت‌ها کاهش یافته بود.

نریندرا سنگرو رئیس بانک انکشاف آسیایی در افغانستان در هنگام پخش این گزارش گفت با آنکه برای رشد اقتصاد این کشور خوشبین است، اما برخی چالش‌های جدی نیز در این کشور وجود دارد.

نشان بانک انکشاف آسیایی
نشان بانک انکشاف آسیایی

او افزود: "چالش‌ها، خطرات، عدم تطبیق واکسین در برخی مناطق دور دست و ناامن، درگیری‌ها، جرم‌ها، فساد، بی‌ثباتی سیاسی، شکننده‌گی‌های اجتماعی و عدم رسیدگی به چالش‌ها بر رشد اقتصادی افغانستان تاثیرات منفی برجای خواهد گذاشت."

بانک انکشاف آسیایی همچنین گفته که تورم پولی از ۳.۳ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۵.۶ درصد در سال ۲۰۲۰ به دلیل مشکلات گوناگون افزایش یافته است.

اما این بانک تاکید کرده که تورم مواد غذایی ۱۰ درصد در سال ۲۰۲۰ بوده، اما بلندترین حد آن یعنی ۱۶.۶ درصد درماه اپریل سال گذشته در جریان همه گیری ویروس کرونا هنگامی که مرزها بسته و خریداری‌ها افزای یافت در افغانستان ثبت شده است.

بانک انکشاف آسیایی اما پیش‌بینی می‌کند که در سال جاری و سال آینده با عرضه مواد غذایی تورم به ۵ و ۴ درصد کاهش خواهد یافت.

در همین حال عبدالله واحدیار کارشناس اقتصادی رشد اقتصادی افغانستان را وابسته به وضعیت امنیتی و سیاسی این کشور می‌داند.

عبدالله واحدیار
عبدالله واحدیار

او افزود: "اگر با بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان در این کشور صلح بیاید با اطمینان گفته می‌توانم که بیشترین رشد اقتصادی را خواهیم داشت. اما اگر به صلح نرسیم و جنگ شدید‌تر شود وضعیت اقتصادی و بیکاری بدتر از حالا خواهد بود."

بانک انکشاف آسیایی اطمینان داده است که در کنار دیگر کمک کنندگان در بخش‌های گوناگون اقتصادی با افغانستان به همکاری خود ادامه خواهد داد.

به گفته مقام‌های بانک انکشاف آسیایی با تطبیق موفقانه واکسین بیماری کووید-۱۹ و بهبود فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌تواند در مسیر دستیابی به رشد اقتصادی درجریان امسال و سال ۲۰۲۲ قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG