لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۵

نمایندگان امریکا، روسیه، چین و پاکستان جمعه دربارۀ صلح افغانستان گفتگو می‌کنند


آرشیف، نمایندگان روسیه، امریکا، پاکستان و چین در نشست مسکو
آرشیف، نمایندگان روسیه، امریکا، پاکستان و چین در نشست مسکو

نمایندگان امریکا، روسیه، چین و پاکستان در گردهمایی فردا جمعه (۳۰ اپریل) دربارۀ صلح و رسیدن به یک توافق سیاسی در افغانستان بحث و گفتگو می‌کنند.

ضمیر کابلوف نمایندۀ خاص روسیه برای افغانستان روز چهارشنبه (۲۸ اپریل) به آژانس خبررسانی تاس گفت که او با زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص امریکا، و نمایندگان چین و پاکستان در این گردهمایی اشتراک می‌کند.

آقای کابلوف گفت که در این گردهمایی از یک موضعگیری مشترک روی پروسۀ صلح افغانستان تمرکز خواهد شد تا گفتگوها به حرکت درآورده شوند.

ضمیر کابلوف، فرستاده روسیه برای افغانستان
ضمیر کابلوف، فرستاده روسیه برای افغانستان

گزارش آژانس خبررسانی تاس نمی‌گوید که این گردهمایی در کجا دایر خواهد شد ولی مسکو در ماه مارچ گذشته میزبان یک گردهمایی مشابه بود که در آن مقام‌های حکومت افغانستان و طالبان نیز سهم گرفتند.

در اعلامیه این گردهمایی گفته شد که امریکا، روسیه، چین و پاکستان بر اساس قطعنامه ملل متحد از برگشت امارت اسلامی طالبان حمایت نمی‌کنند.

هنوز معلوم نیست که اگر کدام نمایندۀ از حکومت افغانستان برای اشتراک در گردهمایی فردا جمعه دعوت شده یانه ولی محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر با اظهار بی خبری گفت که کدام اطلاعی از این گردهمایی ندارند.

این درحالیست که یک هیئت حکومت پاکستان به شمول مقام‌های ملکی و نظامی برای گفتگو با طالبان دیروز به دوحه پایتخت قطر رسید.

یک منبع دولتی در اسلام آباد به بخش مشال رادیو آزادی گفت که این هیئت طالبان را ترغیب خواهد کرد تا خشونت را کاهش دهند و در گردهمایی استانبول اشتراک کنند.

سخنگوی دفتر طالبان در دوحه دربارۀ گفتگوهای احتمالی با هیئت پاکستانی چیزی نگفت اما افزود، هر کسی که می‌خواهد با طالبان ملاقات کند درها به روی‌شان باز است.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

تلاش‌های منطقه‌ای برای جان بخشیدن به گفتگوهای صلح در افغانستان درحالی جریان دارد که طالبان از اشتراک در کنفرانس‌های صلح خودداری کرده‌اند.

این موضعگیری از سوی طالبان پس از آن اتخاذ شد که جو بایدن رئیس جمهور امریکا روند خروج سربازان این کشور از افغانستان را که قرار بود تا اول ماه می تکمیل شود تا یازدهم سپتمبر تمدید کرد.

ظاهرا این موضعگیری طالبان نشست استانبول را که برای ده روز پلان شده بود نیز به تعویق انداخت.

وزیر خارجۀ ترکیه در این اواخر گفت که آمادگی برای این گردهمایی بعد از ماه رمضان از سرگرفته خواهد شد.

XS
SM
MD
LG