لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۴

واشنگتن اگزمینر به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان پرداخته است


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • واشنگتن اگزمینر

روزنامهٔ واشنگتن اگزمینر مقاله‌ای را در بارۀ افغانستان منتشر کرده، زیر عنوان ایالات متحده کارکنان سفارتش در کابل را بیرون می‌کند و وزارت دفاع از احتمال افزایش حمله‌های طالبان هشدار می‌دهد.

در مقاله می‌خوانیم که وزارت خارجه امریکا هشدار درجه چهارم را صادر کرده که شهروندان امریکا نباید به افغانستان سفر کنند.

در هشدار وزارت خارجه همچنان از شهروندان امریکا که تا هنوز در افغانستان حضور دارند، تقاضا شده که هر چه زودتر دربارهٔ بیرون شدن شان از این کشور فکر کنند.

روزنامه واشنگتن اگزمینر در ادامه از جان کربی سخنگوی وزارت دفاع امریکا نقل کرده که خبر فرستادن طیاره‌های بی_۵۲ به قطر، کشتی طیاره‌بردار به بحیره عرب و طیاره‌های جنگی به منطقه را تأیید کرده است.

روزنامه از قول کربی نوشته که سربازان اضافی در افغانستان جابه جا شده تا نیروهای امریکایی از اول ماه می به طور مصوون افغانستان را ترک کنند.

بر بنیاد توافقنامه دوحه میان امریکا و طالبان در ماه فبروری پارسال، اول ماه می ضرب‌الاجل خروج همهٔ قوای خارجی از افغانستان تعیین شده.

اما طالبان روز چهارشنبه (۲۸ اپریل) در گزارشی در ویبسایت‌شان از آغاز خروج قوای خارجی از افغانستان در اول ماه می استقبال کرده و نوشته اند که عامل اصلی جنگ در این کشور حضور نیروهای خارجی است.

به تازگی، زلمی خلیل‌زاد نمایندهٔ ویژه امریکا برای صلح افغانستان در نشستی در سنای امریکا گفت، برخلاف بسیاری پیش‌بینی‌های استخباراتی دولت برخوردار از حمایت امریکا در افغانستان به زودی سقوط نخواهد کرد.

اما او افزود که دو گزینه وجود دارد: توافق صلح یا جنگ طولانی.

  • نشنل انترست

نشریهٔ نشنل انترست هم در مقاله‌ای بر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نگاهی انداخته است.

نشریه می‌نویسد، در نزدیک به ۲۰ سال جنگ در افغانستان تقریباً سه هزار سرباز امریکایی و ائتلافی در این کشور کشته شده‌اند، ده‌ها هزار أفغان جان‌شان را از دست دادند و بیش از هزار میلیارد دالر در جنگ با طالبان و برای ثبات حکومت افغانستان به مصرف رسیده است.

نشنل انترست می‌نویسد، خروج نیروهای خارجی از افغانستان تا ماه سپتمبر دستاوردها در افغانستان را به خطر می‌اندازد، فداکاری‌های هزاران سرباز را به هدر می‌دهد، کمک‌های بین‌المللی و تلاش نیروهای افغان را برای بازسازی کشور شان از بین می‌برد.

نشریه در پایان می‌نویسد، بنا براین خروج نیروها از افغانستان باید ارزیابی و تهدیدها در نظر گرفته شود تا فاجعهٔ انسانی دیگری در این کشور اتفاق نیافتد، افغانستان بار دیگر به پناهگاه‌های امن تروریستان مبدل نشود و نظام طالبانی بر نگردد.

XS
SM
MD
LG