لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۹

انعکاس موضوعات افغانستان در شماری از روزنامه های جهان


آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد.
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد.

روزنامۀ ستارز اند استرایپس در شمارۀ اخیرش مطلبی را در بارۀ افزایش حمله های خودی در صفوف نیروهای امنیتی افغانستان نشر کرده است.

در مطلب به گزارش سرمفتش ویژۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان اشاره شده که در آن گفته شده است، این حملات در سه ماه اول امسال در مقایسه به زمان مشابه سال ۲۰۲۰ میلادی ۸۲ درصد افزایش یافته.

در گزارش همچنان گفته شده که در چنین حملات در این سه ماه، ۱۱۵ تن کشته شده اند که نسبت به سه ماه اول پارسال دو برابر افزایش را نشان می‌دهد.

سیت جونز کارشناس مبارزه با تروریزم در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در یک ایمیل به ستارز اند استرایپس گفته که اگر حملات خودی در صفوف نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان در ماه های آینده به گونۀ چشمگیر ادامه یابد، توانایی این نیروها را در مقابله با طالبان شدیداً تضعیف خواهد کرد.

او افزوده که خروج نیروهای ایالات متحده ، فشار زیادی بر نیروهای افغان وارد می‌کند و می‌تواند باعث شکستگی این نیروها شود.

اما مقام‌های حکومت افغانستان پیوسته گفته اند که قوای امنیتی افغان توانایی دفاع از کشور شان را دارند و بخش اعظم عملیات‌های نظامی را همین نیروها انجام می‌دهند.

در گزارش سیگار به افزایش خشونت‌ها در افغانستان نیز پرداخته شده است.

بر بنیاد گزارش، حملات گروه‌های شورشی علیه نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در سه ماه نخست سال روان میلادی ۳۷ درصد افزایش یافته است.

روزنامۀ میل آنلاین در مطلبی می‌نویسد که ظاهراً هیلیری کلنتن و کاندولیزا رایس وزیران خارجۀ پیشین امریکا از پلان جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده در بارۀ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان انتقاد کرده اند.

میل انلاین به نقل از نشریۀ اکسیوس گزارش داده که این دو وزیر خارجۀ سابق امریکا مخالفت شان را در این مورد روز پنج‌شنبه در کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا ابراز کردند.

بانو رایس گفته که شاید نیاز شود نیروهای امریکایی دوباره به افغانستان فرستاده شوند.

در مطلب به نقل از یک عضو این کمیته آمده که کلتنن و رایس در این باره نگرانی داشتند که دیپلوماتان امریکایی پس از خروج نیروها با چه وضعیتی رو به رو خواهند شد.

بر اساس اعلام رئیس جمهور جو بایدن، نیروهای امریکایی تا یازدهم ماه سپتمبر امسال از افغانستان بیرون خواهند شد.

بایدن گفته که امریکا هدفش را به دست آورده و نیروهای آن کشور می‌توانند به خانه بازگردند.

انتظا می‌رود روند خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان امروز شنبه اول ماه می رسماً آغاز شود.

XS
SM
MD
LG