لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۳

قرغیزستان و تاجیکستان روی خروج نیروها از منطقه مورد نزاع توافق کردند


شهر ایسفرا منطقه مرزی مورد منازعه میان قرغیزستان و تاجیکستان
شهر ایسفرا منطقه مرزی مورد منازعه میان قرغیزستان و تاجیکستان

قرغیزستان و تاجیکستان توافق کردند که نیروها را از منطقۀ مرزی مورد نزاع بیرون کنند.

مقام‌های امنیت ملی این دو کشور همسایه روز شنبه اول ماه می در بارۀ خروج نیروها از منطقۀ مرزی به توافق رسیدند.

هیئت‌های دو طرف به دنبال مکالمۀ تلفونی امام علی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان و سدر جباروف رئیس جمهوری قرغیزستان در منطقۀ باتکین دیدار کردند.

ملاقات آنها همچنان پس از آن صورت گرفت که گزارش شد، تنش‌ها در منطقه در سطح بالا باقی مانده است.

امام علی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان (چپ) و همتای قرغیزستانی اش سدر جباروف
امام علی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان (چپ) و همتای قرغیزستانی اش سدر جباروف

خبرنگاران رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در منطقۀ مرزی جانب قرغیزستان دیروز گفتند که صدای تیراندازی پراکنده به گوش می‌رسید و مشاهده کرده اند که نیروهای تاجیکستان سرکِ را که مناطق باتکین و لی لیک قرغیزستان را وصل می‌کند بسته می‌کردند.

اداره خدمات مرزی قرغیزستان نیروهای تاجیکستان را به آتش‌باری به خانه هایی‌که در منطقه لی لیک تخلیه شده‌اند متهم کرده است.

از سوی دیگر یک مقام ارشد تاجیکستان در منطقۀ بوبوجان غفوروف در جوار منطقۀ لی لیک این اتهام و موضوع بسته شدن سرک را رد کرده.

اکبر یوسفی به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت که تمام سرک‌ها باز اند و هیچ مانعی در خصوص گشت و گذار وجود ندارد.

درگیری روز چهارشنبه هفتۀ گذشته پس از آن آغاز شد که باشنده‌های دو طرف مرز بر سر نصب کمره‌های نظارتی در یک مکان توزیع آب در نزدیک منطقۀ وُروخ تاجیکستان جدال کردند.

قرغیزستان می گوید که ۳۳ تن از شهروندان آن کشور به شمول یک دختر جوان کشته و ۱۶۳ تن دیگر زخمی شده اند.

مقام‌ها گفته اند که حدود ۲۰ هزار تن عمدتاً زنان و کودکان از روستاهای نزدیک مرز تخلیه شده اند.

تاجیکستان گفته که ۹ تن از شهروندانش زخمی شده اند. به گفتۀ مقام‌ها دو تن از این افراد بر اثر اصابت گلوله زخم برداشته اند و برای تداوی به شفاخانه منتقل شده اند.

فرد ملکی که در اثر درگیری میان نیروهای مرزی تاجیکستان و قرغیزستان زخمی شده در شفاخانه شهر ایسفرا برای درمان منتقل شده است
فرد ملکی که در اثر درگیری میان نیروهای مرزی تاجیکستان و قرغیزستان زخمی شده در شفاخانه شهر ایسفرا برای درمان منتقل شده است

اما یک خبرنگار رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در محل دریافته که یک شهروند ۱۵ سالۀ تاجیکستان و هفت نظامی آن کشور در درگیری‌ها کشته شده اند.

رئیس جمهوری قرغیزستان دیروز فرمان اعلام دو روز ماتم ملی را صادر کرد. بر اساس فرمان، بیرق قرغیزستان در این مدت در داخل کشور و نمایندگی‌های دیپلوماتیکش در خارج نیمه بر افراشته خواهند بود.

در این حال وزارت خارجۀ افغانستان از درگیری مرزی میان قرغیزستان و تاجیکستان ابراز نگرانی کرده و در اعلامیۀ گفته است که به معضل پیش آمده از طریق مذاکرات و راه حل‌های سیاسی و صلح‌آمیز خاتمه داده شود.

پیش از این اتحادیۀ اروپا و رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا از قرغیزستان و تاجیکستان خواسته بودند که آتش‌بس را رعایت کنند.

XS
SM
MD
LG