لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۶

وزارت صحت افغانستان: موج سوم کرونا از سمت شرق به سمت غرب در حال گسترش است


آرشیف، جسد فردیکه در اثر ابتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان جاپان جان داده است.
آرشیف، جسد فردیکه در اثر ابتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان جاپان جان داده است.

وزارت صحت عامه افغانستان نسبت به گسترش موج سوم ویروس کرونا در این کشور هشدار داده است.

میرویس علیزی، معاون سخنگوی این وزارت گفت که این موج از شرق به غرب در حال گسترش است: ​"واقعات مثبت آن بیشتر در ولایات ننگرهار، لغمان، کنر، کندهار، کابل، هرات، هلمند، نیمروز، میدان وردک و لوگر ثبت شده است. ما تا اکنون در موج سوم کرونا قرار نداریم، اما با تهدید آن مواجه هستیم. اگر به میزان مثبت آن ببینیم، دو هفته قبل میزان واقعات مثبت میان ۶ و ۷ بود و حالا ارقام مثبت به ۱۰ الی ۱۲در روز رسیده است."

رفت و آمد مسافرین از دروازه تورخم
رفت و آمد مسافرین از دروازه تورخم

وی دلیل افزایش ابتلا به ویروس کرونا را رفت‌وآمد مهاجران از ایران و پاکستان دانست.

اما مقام‌های این وزارت گفته‌اند که تا کنون در نظر ندارند که برنامه شهربندی را به اجرا بگذارند، ولی اگر موارد ابتلا به این ویروس افزایش بیابد، خواستار شهربندی خواهند شد.

این در حالی است که محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان روز گذشته در نشست مدیریتی موج سوم کرونا گفت که کمبود آکسیجن باید رفع شود.

آقای غنی به وزارت صحت عامه دستور داد که با همکاری بخش خصوصی در این زمینه برنامه‌ریزی کند تا مشکل کمبود آکسیجن پیش نیاید.

از آغاز گسترش ویروس کرونا در افغانستان تا اکنون ۶۰ هزار و ۱۲۲ مورد ابتلا به این ویروس ثبت شده و ۲۶۳۷ تن جان داده‌اند.

در همین حال گلاخان ایوب، مسئول بخش واکسیناسیون این وزارت روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که از یک ماه به این سو ۳۵۰ هزار تن واکسین کرونا شده‌اند.

آرشیف، کارکنان صحی در حال تطبیق واکسین ویروس کرونا
آرشیف، کارکنان صحی در حال تطبیق واکسین ویروس کرونا

وی همچنین گفت که افغانستان با کمبود واکسین کرونا مواجه نیست و ۹۶۸ هزار دوز واکسینی که قبلاً کمک شده بود، حالا به مردم تزریق می‌شود: "تا اکنون ۲۴۰ هزار دوز واکسین را ما به ارگان‌های امنیتی داده‌ایم. در مرکز و ولایات ما ۸۰۰ هزار دوز واکسین توزیع کردیم. تا کنون به ۳۵۰ هزار تن این واکسین تطبیق شده است. حالا هم ما ۷۴ هزار دوز واکسین ذخیره داریم."

به گفته مقام‌های وزارت صحت عامه افغانستان، مراکز تطبیق واکسین کرونا در ۳۴ ولایت کشور فعال هستند و مردم باید به نزدیک‌ترین مراکز بروند و واکسین دریافت کنند.

XS
SM
MD
LG